Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XHeroes III - Board GameHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Cmentarz jest opustoszały
Witaj Nieznajomy!
zaloguj się    załóż konto
Podziemna Tawernatemat: Dwadzieścia lat minęło
komnata: Podziemna Tawerna

Dru PW
23 lutego, 12:21
Witam Wszystkich

Dzisiaj mija moje dwadzieścia lat jak pierwszy raz zarejestrowałem się na forum o tematyce Hirołsowej i tym samym zaczęła się moja przygoda z fansceną. Chciałbym tu przedstawić historię, ciekawostki, nieznane fakty oraz wiele obrazków, które przybliżą Was do wydarzeń jakie miały miejsca na przestrzeni tych lat.

Początki

Po wstępie wiele z Was zapyta, na jakim forum mogłem się zarejestrować, ponieważ Kwasowa Grota wtedy jeszcze nie istniała. Na pierwszą myśl przywodzi Jaskinia Behemota jako najstarszy serwis Herosowy, ale nie będzie to właściwy trop mimo że w późniejszym czasie i tak do Jaskini trafię :P Zarejestrowałem się na stronie heroes.of.pl stworzonej przez Adama Pieczarę, która traktowała o czwartej części Hirołsów. Na początku zrecenzowałem parę fanowskich map do H4, potem zajmowałem się moderowaniem forum. Po paru miesiącach zgłosił się do nas twórca innej Herosowej strony prowadzącej przez @lana [Niestety nie pamiętam nazwy strony] w celu połączenia sił i stworzenia nowego Wortalu. Tak powstała Twierdza Smoka do której pomogłem stworzyć nowy Lyout, na czele z nowym logo :) Była druga połowa 2003 roku w międzyczasie padła firma 3DO, prawa do marki przejął Ubisoft, a na naszym forum zarejestrował się nie kto inny jak sam Fabrice Cambounet, producent wykonawczy przyszłej nowej odsłony Heroes 5. Twierdza Smoka oraz Jaskinia Behemota były chyba jedynymi polskimi stronami, na których działało oficjalne przedstawicielstwo włodarzy Ubisofrtu. Na forum można było Frabricowi zadać pytania o planach na przyszłą część, zasugerować pewne rozwiązania czy po protu z nim normalnie pogadać :) Wielu uważa, że Heroes 5 ma za bardzo mangową grafikę jak na serie MM, a co jak Wam powiem, że avatarem na forum producenta wykonawczego Fabrica Cambouneta była grafika Pikatchu z serii o pokemonach :P

Twierdza Smoka
Projekt Nowego Layoutu TS
Forum Twierdzy Smoka

The New look on Heroes

W międzyczasie zagrywałem się w modyfikacje do Heroes 3 z podtytułem In The Wake of Gods. Bardzo fajny dodatek tylko cierpiał na brzydotę grafik, które ówcześni moderzy dodali do gry. W tamtym okresie pod względem graficznym bardziej podobała mi się czwarta część Herosów. Pomyślałem sobie, że fajnie było by przenieść interfejs czwórki do trójki i to bez pomocy WoGa. Zrobiłem pierwsze grafiki, podmieniłem pliki i dodałem screena na anglojęzyczny serwis Celestial Heavens. Niestety jak to bywa w życiu po jakimś czasie zaprzestałem się zajmować tym projektem ponieważ wymagało to trochę czasu przerobić cały interfejs, ale na szczęście modyfikacja przeszła potem pod skrzydła Altaira, który dorobił jeszcze trochę grafik i udostępnił to szerszej publiczności.

The New Look on Heroes
Menu THNLoH
Menu THNLoH 2
Wiadmość na stronie Altaira
Wiadmość na stronie Altaira2
Wiadmość na stronie Altaira3

Upadek

Mamy początek 2004 roku i wszystko zmierza w dobrym kierunku, strona prężnie się rozwija, mamy naprawdę sporo użytkowników na forum i codziennie nowe posty. Co w takim przypadku można zrobić dalej? Niejeden powiedziałby pewnie, że rozwijać się dalej i stać się jedną z poważniejszych stron na polskiej scenie Heroes. Jednak jeden z twórców serwisu @lan stwierdził, że najlepszym rozwiązaniem było by połączyć się z ówczesnym gigantem jakim była Jaskinia Behemota. Tłumaczył to tym, że będzie miał coraz mniej czasu i nie będzie mógł współtworzyć serwisu w takim samym stopniu jak do tej pory. Jaskinia Behemota w tamtym okresie była stroną olbrzymem, setki użytkowników, skompletowane działy MM, turnieje oraz bardzo klimatyczne komnaty jak krypta z oszałamiającą ilością map, Heroesland, Osada, Arena itp. Klimat i jeszcze raz klimat, Jaskinia nie była zwykłą stroną o Herosach, to była żyjąca sesja RPG. Po oświadczeniu @lana zaczęliśmy głosowanie, za czy przeciw połączenia się z Jaskinia Behemota. Zapewne zastanawiacie się w jakiej ja byłem grupie? Otóż oczarowany tym klimatem Jaskini byłem za połączeniem się. Decyzja zapadła, łączymy się z Jaskinią, dokładnie rok po zarejestrowaniu się na forum heroes.of.pl, 23 lutego 2004 strony zostały zintegrowane. Z perspektywy czasu uważam, że to była zła decyzja, bo tak naprawdę Twierdza Smoka stała się działem Heroes 4 Jaskini Behemota i została po prostu wchłonięta, nasze forum przestało istnieć, a wraz z nim wiele użytkowników nie przeszło na forum JB w tym jeden z twórców - Adam Pieczara, po prostu Twierdza zniknęła.

Wiadomość o połączeniu

Jaskinia Behemota

W nowej rzeczywistości, wraz z nowymi pomysłami, pełen energii przystąpiłem do uaktualnienia layoutów starych działów oraz stworzenie nowego o pewnej modyfikacji do Heroes 4, czyli Equilibris :) Niestety jako człowiek bardziej graficzny niż programistyczny nie byłem w stanie stworzyć całkiem nowego działu bez pomocy osoby, która jest ogarnięta w HTML czy PHP. Mimo paru projektów, nikt za bardzo nie był zainteresowany z wdrożeniem moich pomysłów. W międzyczasie odezwał się do mnie użytkownik Tomasz B niezwiązany z Jaskinią i zaoferował mi pomoc. Nie pamiętam już jak do tego doszło, ale zacząłem dyskusje z pewnym Kwaśnym Smokiem, który powiedział, że mógłby przygarnąć taki dział jak Equilibris :) Przystałem na to, jako ze Jaskinia była za bardzo przytłaczająca, a ja jako tak naprawdę osoba z zewnątrz mało zauważalna w tej hermetycznej społeczności. Parę lat potem po wielkiej awarii i zmianie administracji zrobiłem jeszcze dla MIBa szatę graficzną dla nowego działu zwany Przewodnikiem po Jaskini i na tym moje kontakty z JB się skończyły.

Pierwotna wersja EQ dla Jaskini
Nowe tło dla Krypty
Nowy Layout dla działu H2
Przewodnik po Jaskinie


Kwasowa Grota

I tak zacząłem pracować nad nowym działem dla Groty, przy którym pomagali mi Acid Dragon oraz Qui. 24 grudnia 2004 roku na święta, użytkownicy dostali pod choinkę nowy dział Equilibris wraz z podforum „Wieżą Równowagi”, który już zresztą nie istnieje :P Początki w Grocie wspominam bardzo dobrze. Grota istniała dopiero ponad rok, a forum miało tylko parę miesięcy. Była to dobra odskocznia w porównaniu od hermetycznej i gigantycznej Jaskini Behemota.

Dział EQ dla Groty
Pierwsze przywitanie

Nowa Nadzieja

Mijały dni, mijały tygodnie, mijały miesiące i mijały lata, a tęsknota była coraz większa. Zbliżał się luty 2006 roku, a ja spoglądałem na dział Heroes 4 w Jaskini Behemota, spoglądałem i nie mogłem zaakceptować, nie mogłem się pogodzić z utratą, z utratą Twierdzy Smoka, niegdyś wspaniałego wielkiego wortalu o Herosach. A gdyby tak…., nie, to w nieporządku…, tak nie wolno….. to zostało już zapieczętowane… hmmmm…… Tęsknota stała się za wielka, dziura w sercu tylko się powiększała i musiałem coś z tym zrobić. Napisałem do byłego twórcy Adama Pieczary czy da mi błogosławieństwo na reaktywacje Twierdzy, pod postacią nowej strony. Dał błogosławieństwo, a nawet dołączył stary redaktor Barti. Zacząłem reaktywować stare działy, stworzyłem nową szatę graficzną, Twierdza stała się Bastionem Feniksa z oczywistą interpretacją reaktywacji tego ognistego ptaka. Skoro mam się w to zaangażować w sto procent to muszę odciąć się od Groty, nie mogę uczestniczyć, a tym bardziej podejmować administracyjnych decyzji, skoro myślami będę gdzie indziej. Smok nie będzie zadowolony….

Twierdza jako dział H4 w Jaskini

Rozłam

Napisałem do Acida, że tworzę nową własną stronę o tematyce Herosowej, a właściwie reaktywuję starą. Smok odparł na to, ale czemu? Czy było u nas tak źle? Może więcej krasnali na obiad? A co z działem Equilibris? Zostaje, czy zabieram bo to w końcu moje dzieło. Jako, że zostałem dobrze przyjęty jako nowy członek groty i polubiłem tutejszą społeczność to odparłem, że dział zostaje, nie chce nic zabierać Grocie, a tym bardziej jej szkodzić. Po oddaniu stanowiska i osieroceniu mojego dziecka Eq i zdjęciu wszystkich honorów zostałem zwykłym mieszkańcem groty. Baston Feniksa wystartował 23 lutego 2006 roku. Zostało ponownie uruchomione stare forum gdyż posiadałem SQL bazy forum z dnia przed zamknięciem Twierdzy. Po otwarciu forum porozsyłałem wszystkim zarejestrowanym tam użytkownikom mail o reaktywacji strony i forum. Parę osób wróciła, a nawet odpisał na maila wspomniany wcześniej producent wykonawczy Heroes 5 Fabrice Cambounet z zapytaniem czego od niego chce i skąd mam jego maila :P Niestety po pierwszym entuzjazmie na forum wiele się nie działo, mało kto wrócił, a ja zrezygnowałem i zamknąłem stronę…

Bastion Feniksa
Pożegnanie

Wolny strzelec

Oczywiście jak wiecie nie zaprzestałem aktywności w Grocie, dostałem nawet wyróżnienie Honorowy Akolita :P, dalej uczestniczyłem w dyskusjach i pomagałem w Grocie o czym pewne mało wiecie :P Trzeba wspomnieć, że chociażby jako jeden z pierwszych pomagałem i testowałem w uruchomieniu Cmentarnego Czata przed tym zanim jeszcze się tak nazwał. Pomagałem jeszcze Acidowi zaprojektować parę layoutów, ale póki Acid się nie pojawi i nie da pozwolenia to nie udostępnię ich Wam na razie :P Mam też zapisanych parę śmiesznych zrzutów ekranów z czata i forum, o których nie którzy mogą już nie pamiętać, a innych wtedy jeszcze nie było na forum :P Ostatnim większym działem w jakim pomagałem tworzyć to dział VCMI, który miał mieć bardziej szaty bardziej kolorystycznie podobne do logo projektu, ale Smok się uparł, że ma być bardziej kolorowo :P stworzyłem też działy „O projekcie” i „Nowe funkcje”. A apropo VCMI…..

Testy Czatu
Quiz
Ogólne info o każdej części
Dział VCMI

VCMI

Pewnie mało kto wie lub pamięta, ale razem z Towem, jednym z twórców platformy VCMI nawiązaliśmy współprace w 2009 roku. Owocem tej współpracy są dobrze Wam znane wyższe rozdzielczości i pasek kolejkowania jednostek w czasie bitwy. Dodatkowo stworzyłem też nowe menu z grafiką w Full HD razem z przyciskami i nową czcionką. W planach było też nowe menu wyboru scenariusza oraz zapis gry w czasie walki z nowym przyciskiem.

Menu
Menu z inną czcionką
Wybór mapy
Prototyp kolejki jednostek
Prototyp kolejki jednostek 2
Prototyp kolejki jednostek 3
Prototyp zapisu w trakcje bitwy
Ekran
Ekran 2
Czcionka
Prototyp Czcionka

Ufff, dobra, to chyba moja najdłuższa wypowiedz w historii tego forum i raczej wątpię, że jeszcze popełnię taki długi post kiedykolwiek. Ja wiem, że niektórzy to mnie już uśmiercili bo się prawie nie wypowiadam na forum, ale czytam Wasze posty i czuwam nad Kwasową Grotą cały czas :) Życzę wszystkim kolejnych wspaniałych dwudziestu lat na tym forum i mam nadzieje, że w końcu doczekamy się Heroes of Might and Magic 8, aby można było jeszcze więcej rozmawiać na ulubione tematy :)

Wraz z tym tematem zapraszam wszystkich do takich wspominek z dawnych lat i podsyłaniu jakiś fajnych zrzutów ekranu i jak ktoś jest taki głupi jak ja by pisać tylko w jednym poście o dziadowskich latach to zapraszam do dyskusji :D

Acid Dragon PW
23 lutego, 22:49
W moim wieku coraz częściej stwierdzam, że mózg zdecydował się usunąć kolejne wspomnienia ;). Autentycznie nie pamiętam niektórych z przytoczonych przez Ciebie sytuacji - na przykład testów czatu, mojego upierania się przy bardziej kolorowym dziale VCMI (ale brzmi to zdecydowanie jak ja :P) czy - niestety - Bastionu Feniksa (przepraszam!).

Pamiętam natomiast Twierdzę Smoka, pamiętam @lana (nawet raz gościłem w mieszkaniu, które wynajmował razem z kolegami z roku za czasów studenckich) i pamiętam, że nie byłem zadowolony, gdy Twierdza została wchłonięta przez Jaskinię, co zmniejszyło różnorodność ówczesnego polskiego heroes-netu.

Pamiętam też, że Ty i ja mieliśmy wiele podobnych spojrzeń na nasz polski fandom i podobną chęć jego rozwijania. Z pewnością pozostawiłeś trwały ślad na fanowskiej scenie HoMM-MM i bez Ciebie wiele projektów, włącznie z Grotą, wyglądałoby gorzej. Fajnie, że jesteś z nami :).

Dzięki za napisanie tych wspomnień i dostarczenie ciekawych screenów z wartością historyczną. Jednocześnie ufam Twojemu osądowi w kwestiach ewentualnej publikacji rzeczy dotyczących Groty ;).


Dru PW
24 lutego, 08:52
Może niektórzy potraktują ten mój wywód jako przechwałki, czy laurka i może jest to poniekąd prawda, ale bardziej zależało mi na przybliżenie tych historii młodym osobom, jak to dawniej było i spisaniu wspomnień, póki jeszcze się one nie ulotniły. Bo tak jak wspomniałeś Acidu niektórych rzeczy już się nie pamięta, a będzie tylko gorzej :P

Cieszę się, że Kwasowa Grota dalej funkcjonuje, bo drugiej takiej klimatycznej i unikatowej strony jak AC to po prostu nie ma w polskim, a może i światowym internecie. Wcześniej w podobne tony uderzała Jaskinia Behemota, ale szczerze mówiąc, obecnie jest tylko cieniem swojej dawnej potęgi

Yaaqob PW
24 lutego, 14:27
Ale fajny temat pro memoria. :-)

Mam nadzieję, że nie będziecie mieli mi za złe, jeśli też wspomnę coś sprzed ok. dwudziestu lat. ^^'

W tym czasie byłem [kontrowersyjnym! ;-P] członkiem (rozsławionego przez magazyn "Click! Fantasy") portalu twierdza.prx.pl (pamięta ktoś ten portal?) :-D
Grotę też odwiedzałem od samego jej zaistnienia, będąc zafascynowany Gildią Mrocznych Tajemnic. Przygotowałem podówczas, na jej podstawie, skróconą wersję "Historii Might and Magic" dla twierdzy.prx.pl ;-P nieudolnie dopisując też akapity o historii Antagarichu. ;-P
P.S. Wciąż czekam na dodanie "Sagi Antagarichu" do Gildii Mrocznych Tajemnic. Nadziei wciąż nie straciłem. ;-P
Inna "herosowa" ciekowstka z twierdzy.prx.pl - jej aktywnym użytkownikiem był niejaki Kelly, który podawał się za jednego z tłumaczy polskiej wersji "Heroes 3" i osobę odpowiedzialną za tolkienowskie i nieoczywsiste tłumaczenia typu "Enty", "Uruki", czy "Alpy"; do dziś pamiętam ciekawą dyskusję z nim na ten temat. ;-)

Dru PW
24 lutego, 14:51
Oczywiście, że możesz wspomnieć Yaaqubie, w końcu ten wątek ma temu służysz by powspominać dawne stare czasy:)

A możesz coś więcej zdradzić na temat tej ciekawej dyskusji? Zawsze chciałem wiedzieć co kierowało autorami tego tłumaczenia:p

A twierdzy nie kojarzę niestety...

Tarnoob PW
24 lutego, 20:17
Moja przygoda z fandomem zaczęła się później, bo dopiero w 2007 roku, chyba latem. Wtedy dołączyłem do nieistniejącego już forum Centrum Heroes III pod adresem heroes3.mojeforum.net pod pseudonimem Tarnum. Była tam dyskusja o Forge i chyba tak trafiłem do Groty, a z niej do Akademii Wojny, gdzie chyba w parę miesięcy awansowałem na moderatora, a w czasie, którego nie pamiętam bliżej, zrobiłem tam trochę opisów miast i stworów. Jakoś w 2009 zainicjowałem tam konkurs na projekt nowej szkoły magii, który miał chyba kilka edycji.

Gdzieś w 2008 roku dołączyłem do JB, a w 2009 zacząłem rozwijać tamtejszy dział MM6 na bazie szkiców, które zostawił Misza – autor starego serwisu MM7. Niejaki Gnom dalej mi wypomina i to publicznie, że lata temu miałem plany to dokończyć i przez to psioczy na moje inne propozycje, czym cóż, nie zachęca do współpracy ani mnie, ani chyba też innych. Na szczęście inne strony jak Grota są bardziej łaskawe w przyjmowaniu współpracy.

Jakoś w 2011 szkicowałem też grotowy serwis o HotA; wtedy chyba jeszcze nie było CMS-u. Ostatecznie został z tego artykuł mojego współautorstwa. Rozważałem też inne projekciki jak serwisy Heroes Chronicles i KB: Legend oraz Might and Magic Wiki w ramach portalu nazwanego obecnie Fandom. To dalej istnieje i dalej tam wisi stary artykuł o Niebiańskiej Kuźni, chyba też głównie mojego autorstwa. Przymierzałem się też do tłumaczenia serwisu H3 na angielski, ale jeśli dobrze pamiętam, to publikowanie na forum własnych tłumaczeń własnych tekstów było tam zwalczane. :-P Były też ze dwa inne pomysły, ale nie wiem, czy mogę je wyjawiać, bo mogły być zakulisowe.

Jakoś w 2015 straciłem swój słomiany zapał do rozwijania fandomu. Skupiłem się na Wikipedii i Wikibooks, czego nie żałuję, co trwa do dziś i co może prędko się nie skończyć. Tematy, na które piszę – matematyka, fizyka z astronomią, filozofia, religia, polityka i języki – są chyba niewyczerpywalne i sporo czasu wymaga nadążenie za natłokiem nowości, bo np. co roku przyznawane są dziesiątki nagród naukowych, co najmniej dziesiątki encyklopedycznych ludzi umierają, a co najmniej dziesiątki ludzi stają się encyklopedyczne, np. dzięki profesurze lub jakiejś nagrodzie. Wikipedia zawiera też listy książek różnych autorów, a one się ciągle wydłużają. W innych encyklopediach internetowych i na YouTube co miesiąc pojawia się coś wartego linkowania na Wikipedii. Dorosłe życie ogranicza czas nawet na to, dlatego obawiam się, że do opisywania gier MM prędko nie wrócę.

Mimo to zaglądam do polskiego MM-netu co najmniej raz w tygodniu i to chyba też się prędko nie zmieni. (-: H3 odpalam raz na rok lub rzadziej, ale śledzę aktualizacje HD Moda; może doczekam się swoich wymarzonych bajerów, wyłożonych obszernie na fejsbukowej Hirawce. Jestem tam jakoś od 2017 i to ja mogłem wciągnąć do jej administracji ludzi z JB. Byłem też współautorem zaproszenia Davida Mullicha do tamtejszego AMA.

Yaaqob PW
28 lutego, 12:59
Dru:
A możesz coś więcej zdradzić na temat tej ciekawej dyskusji? Zawsze chciałem wiedzieć co kierowało autorami tego tłumaczenia:p
Jeśli dobrze pamiętam, ów Kelly był wielkim fanem fantastyki(zwłaszcza Tolkiena), ale niekoniecznie znał "Might and Magic". ;-P Szukał więc "tolkienowskich" odpowiedników nazw dla przedstawionych w "Heroes 3" istot lub sięgał do różnych mitologii (np. germańskiej skąd wziął "Alpy" czy "Sylfidy"). ;-) Polski wydawca/dystrybutor (ktoś pamięta która to była firma? CD Projekt?) na propozycje Kelly'ego przystał. :-D

Nicolai PW
28 lutego, 13:02
To jeszcze pozostaje pytanie dlaczego "Tower" to "Forteca" a "Fortress" to "Cytadela"? :P

AmiDaDeer PW
28 lutego, 13:05
Yaaqob:
Polski wydawca/dystrybutor (ktoś pamięta która to była firma? CD Projekt?)
CD Projekt był późniejszym wydawcą, który część tych potworków tłumaczeniowych (choć nie wszystkie) naprawił. Tutaj prawdopodobnie chodziło o Cenegę.

Fandor PW
28 lutego, 15:00
Coś mi świta, że firmą odpowiedzialną za potworki tłumaczeniowe było Mirage. Jeżeli się mylę, to niech ktoś sprostuje.

O ile Tower jako Forteca jest kompletnie nietrafione, to muszę przyznać że Citadel/Cytadela dużo bardziej by mi pasował do miasta na bagnie, a raczej głównie gram po angielsku.

AmiDaDeer PW
28 lutego, 15:39
Tak, masz rację - wtedy to było Mirage. Cenega to nowszy twór, wynikający z połączenia Mirage i IPS Computer Group.
temat: Dwadzieścia lat minęło

powered by phpQui
beware of the two-headed weasel