Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XDark MessiahHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Cmentarz jest opustoszały
jesteś zalogowany jako Nieznajomy
zaloguj się    załóż konto
Cytadela Mocy i Magii  (Might and Magic)temat: [wbity] Najczęściej zadawane pytania
komnata: Cytadela Mocy i Magii (Might and Magic)

Alamar PW
6 sierpnia 2006, 15:22
AlamarAlamarTemat służy do odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, a także do pomocy w zlokalizowaniu najważniejszych błędów i sposobów ich usunięcia bądź uniknięcia.
Ten temat nie jest od zadawania pytań. Wszelkie tego typu posty będą eksterminowane.
Jeśli ktoś ma jakieś propozycje lub uwagi, proszę pisać w tym temacie - po zapoznaniu się z nimi, posty znikną.

Jeszcze jedno - biały tekst służy do pokazania użytkownikowi popełnionych błędów (najczęściej ortograficznych), aby na przyszłość ich nie popełniał.
Jest on wstawiany w trosce o to, by posty można było przeczytać nie dostając oczopląsu, a nie do "karania" użytkowników.



Strona w Grocie z kartami wyników graczy.


MM1 - MM5

P. Jak uruchomić grę pod Windowsem?
O.
MM1-3 można uruchomić normalnie, ale nie polecam, bo może się gra niespodziewanie zawiesić lub wystąpią inne komplikacje.
Najlepiej korzystać z programu DosBox (jest w Skarbcu Groty wraz z krótkim opisem) i poprzez niego uruchamiać wszelkie gry dosowe.

P. Gra zawiesza się podczas animacji, co robić?
O.
Trzeba w ustawieniach gry (plik INSTALL.EXE) dobrać odpowiednią kartę dźwiękową, najczęściej metodą prób i błędów.



MM1-2

P. Jak rozpocząć grę?
O.
Musisz:
- wybrać tawernę (klawisz od 1 do 5 - startuje się w pierwszej tawernie) na ekranie gdzie jest napisane View characters, Create Characters i Go to Town
- wybrać bohaterów (od jednego do sześciu) - zaznaczasz ctrl+dana litera (np. CTRL+A)
- nacisnąć X - wyjdziesz z tawerny "w miasto" i zaczniesz grę

P. Jak zachować stan gry?
O.
Można to zrobić tylko w tawernie poprzez wybór opcji SING UP.

P. Jak rzucać czary?
O.
Trzeba niestety posługiwać się instrukcję (linki w temacie o różnych pomocach do MM) i najpierw wybrać poziom czaru, a następnie jego numer.



MM3

BŁĘDY MM3BŁĘDY MM3
- Nie da się ukończyć zadania z greckimi braćmi (Alpha, Beta, Gamma, ...), gdyż gra nie rozpoznaje momentu odwiedzenia jednego z nich.

- W zagadce matematycznej w lochu Arachnoid (obszar B4) jest "czeski błąd" - Lord Luck każe podzielić liczbę przez 52, a w rzeczywistości chodzi o 2.

- Podczas oddawania UPO (Ultimate Power Orbis - Najpotężniejszych Kul Mocy) król zabiera wszystkie kule danej postaci - jeśli więc nie chce się zakończyć tego zadania zbyt wcześnie, osoba która rozmawia z królem powinna mieć starannie odmierzoną ilość kul.




MM5

P. Skąd wytrzasnąć pieniądze potrzebne na awans?
O.
Niestety nie da się tego dokonać uczciwym sposobem. Jedynie można skorzystać z pomocy jakiegoś edytora bądź trainera. Nawet oddanie oszczędności do banku nie pomaga. Dlatego polecam zastanowienie się, którzy z członków drużyny zasługują na szkolenie.

Sposób nieuczciwy, wykorzystujący błąd w grze:
Takes an hour or so of hammering away at the space bar and the Y key, but the rewards are worth it.
(w skrócie: wal w spację i klawisz "Y" przez ok. godzinę)

BŁĘDY MM4-5BŁĘDY MM4-5
- Zacinanie się gry podczas filmików spowodowane jest ustawieniem nieodpowiedniej karty muzycznej w pliku konfiguracyjnym install.exe. W razie kłopotów należy samemu metodą prób i błędów znaleźć odpowiednią kartę z kilku możliwych lub też wyłączyć speech.





MM6

P. Jak uruchomić grę na Windows XP?
O.
Najczęściej pomaga ustawienie trybu zgodności z Windowsem 95 lub 98, wyłączenie akceleracji 3D i dźwięku 3D. Jeśli to nie pomoże, zostaje nieoficjalny patch.

P. Jak włączyć ciągły bieg?
O.
Nie da się, trzeba trzymać klawisz SHIFT podczas poruszania się.
Nieoficjalny patch Moka dodaje taką funkcję - klawisz CAPS LOCK włącza i wyłącza ciągły bieg.

BŁĘDY MM6BŁĘDY MM6
- Ze względu na wykorzystany silnik graficzny, potwory potrafią "zniknąć w ścianach" lochu. Da się takiego potwora zabić, ale nie da się przeszukać jego zwłok. Rozwiązaniem tego problemu jest niezabicie potwora, wyjście z lochu i ponowne wejście do niego. Pozycja stworów w lokacji powinna się "zresetować".

- W wersji 1.0 drzwi w Hall of Firelord nie chcą się otworzyć; Firelord daje nieograniczone doświadczenie. Rozwiązaniem jest załatanie gry.

- W wersji 1.1 nie da się w Bootleg Bay wygrać w cyrku nagród. Rozwiązaniem jest załatanie gry.

- Zwoje, które wymagają wskazania celu, czasem nie znikają po ich użyciu (jeśli zostały rzucone w trybie turowym).

- W wersji 1.1 klucz do Gharik's Lab może być użyty tylko raz. Rozwiązaniem jest załatanie gry.

- W wersji 1.2 (ostatni oficjalny patch) drzwi w Shadow Guild Hideout w Frozen Highlands oraz drzwi w Castle Kriegspire są zablokowane. Rozwiązaniem jest odinstalowanie gry i przejście tych lokacji bez najnowszego patcha lub też skorzystanie z nieoficjalnego patcha Moka.

- Niekiedy gra ma problemy z odtwarzaniem animacji lokacji (zazwyczaj pojawia się komunikat o braku/uszkodzeniu danego pliku). Należy odinstalować grę i podczas instalacji pominąć dodatkowe pliki graficzne.


W grze nie ma dźwięku.
O.
Prawdopodobnie jest to spowodowane zakupem pierwszej wersji Kronik Might and Magic Cenegi - nie posiadają one plików muzycznych.

P. Dźwięk w grze mi się dubluje, zacina, co zrobić?
O.
Należy uruchomić DXDiag (Start->Uruchom...->Otwórz - wpisać dxdiag), wybrać zakładkę dźwięk i w Funkcji DirectX suwak poziomu sprzętowego przyspieszenia dźwięku przesunąć maksymalnie na lewo (brak przyspieszenia). Powinno pomóc (choć nie zawsze).
Inny sposób - sprawdzić czy plik *.exe jest w trybie zgodności. Wyłączenie tego trybu może pomóc. Czasem trzeba jeszcze skasować skrót do MM8.exe i utworzyć go ponownie.

P. Gdzie można znaleźć artefakty/relikwie?
O.
Najczęściej przy ciałach smoków lub tytanów. Są też określone skrzynie, które zawierają artefakty. Znajdują się one:
Stałe (zawsze w tym samym miejscu):
- Mordred - Dragoon`s Keep na obszarze Free Haven
- Excalibur - wbity w kamień (a jakże ;) na obszarze Eel Infested Waters
- Morgana, Igrena i Ginewra - nagroda za rozwiązanie zagadki z obelisków

Losowe (Jest określona ilość artefaktów/relikwii, które można zdobyć w grze - przedmiot z danej skrzyni trzeba zabrać przed respawnem obszaru (respawn następuje w określonym czasie od wejścia do niego drużyny - np. 2 lata od pierwszej wizyty w New Sorpigal) - jeśli tego się nie zrobi, skrzynia będzie pusta/nie będzie zawierała artefaktu.):
- na obszarze Blackshire (skrzynia na pustyni)
- na obszarze Dragonsand (skrzynia wśród smoków na zachód od Shrine of Gods oraz druga skrzynia na jednej z wulkanicznych wysp)
- na obszarze Paradise Valley (jedna jest na szczycie gór, koło przesmyku między pustynią a doliną, druga "poza planszą" na zachodzie - potrzebny czar telekinezy)

P. Gdzie się zapodział książę Nicolai?
O.
Wybrał się do cyrku. Cyrk można znaleźć w Blackshire (otwarty w kwietniu), Mire of the Dammed (sierpień) lub w Bootleg Bay (grudzień).



MM7

P. Jak uruchomić grę na Windows XP?
O.
Najczęściej pomaga ustawienie trybu zgodności z Windowsem 95 lub 98, wyłączenie akceleracji 3D i dźwięku 3D. Jeśli to nie pomoże (niestety jest to dość częsta sytuacja) rozwiązaniem są nieoficjalne patche, ale tu drobna uwaga:
- wydanie CD Projektu - wystarczy zainstalować odpowiedni patch
- wydanie Mirage - sposób Reel Mixera (podziękowania ode mnie za odkrycie tego):
Wychodziłoby na to, że dla zachowania polskiej wersji wystarczy po spatchowaniu plikiem z Cenegi, skopiować events.lod na Pulpit, zainstalować angielski patch XP i przywrócić plik [events.lod] na miejsce. W ten sposób powinno być możliwe granie z wazą we dworze Markhama (awans złodzieja), bezproblemowym wejściem na Płycizny, no i polskimi tekstami w grze - wszystko na Windowsie XP.

BŁĘDY MM7BŁĘDY MM7
- W wersji Mirage (kartonowa) nie da się ukończyć gry, zdobyć wazonu z Posiadłości lorda Markhama i nie ma też muzyki. Błędy w grze naprawia patch ze strony Cenegi, jednocześnie psuje on wyświetlanie grafik przedmiotów. Niestety muzyki nie przywraca.

- W wersji CD Projektu występują błędy w księdze zadań jak i we właściwościach czarów czy stworów (brak eksplozji gogów). Naprawia je nieoficjalny patch Moka.

- Pierwsza wersja Kronik Might and Magic Cenegi nie posiada muzyki, jak również posiada błędy z wersji CD Projektu.

- Ze względu na wykorzystany silnik graficzny, potwory potrafią "zniknąć w ścianach" lochu. Da się takiego potwora zabić, ale nie da się przeszukać jego zwłok. Rozwiązaniem tego problemu jest niezabicie potwora, wyjście z lochu i ponowne wejście do niego. Pozycja stworów w lokacji powinna się "zresetować".

- Zatrudnienie bohatera niezależnego o profesji Uzdrawiacz Mistrz (Ekspert - wersja Mirage) i użycie jego specjalności, może spowodować "wykasowanie" u członków drużyny biegłości związanych ze zbroją.

- Przy zmianie portretu i ciała bohatera (np. zamiana w lisza lub zombi) i przywróceniu go do życia (np. wskrzeszeniu lisza lub pozbyciu się "efektu" zombi), zdarzają się sytuacje, iż portret/wygląd nie pasuje do aktualnego statusu postaci (np. lisz wygląda jak przed transformacją). Rozwiązaniem tego problemu jest skorzystanie z edytora sejwów i przywrócenie nim właściwego wyglądu dla danej postaci.

- Brak Naczyń Dusz. Jeśli drużyna podczas tego zadania, wychodziła z lochu Mury Mgieł (np. w celu rzucenia czaru Niewidzialność), zazwyczaj naczyń dusz nie ma na końcu lochu. Należy ten loch ukończyć bez wychodzenia z niego - wtedy naczynia powinny znaleźć się w skrzyni. Jeśli ich nie będzie, pozostaje tylko skorzystać z edytora i dodać je nim.
Jeśli nie da się wsadzić kluczy do kolumn, należy użyć spacji zamiast myszki.
Jeśli promotor, mimo posiadanych naczyń, nie chce awansować postaci, należy się upewnić, czy każdy z członków drużyny ma własne naczynie dusz.
Przy wychodzeniu drużyny "ciemności" z Murów Mgieł tylnym wyjściem może się zdarzyć, iż sztandar w zamku Harmondy zmieni się z insygniów nekromantów na insygnia czarodziei. Zaleca się wychodzenie "wejściem".

- Rzucenie czaru Odnowienie ładunku (magia wody) na różdżkę, która ma 0 ładunków (można takie znaleźć), może spowodować "wywalenie do Windowsa". Ten problem rozwiązuje nieoficjalny patch.

- Rzucenie czaru Telepatia na wroga powoduje wyświetlenie się informacji o skarbach jakie ma przy sobie (np. 123 sztuk złota i długi miecz). Jednocześnie to zaklęcie powoduje zniknięcie wyświetlanego przedmiotu (w tym przypadku długiego miecza) z ciała potwora. Tak więc odradza się korzystanie z tego czaru (a korzystał z niego ktoś wogle? ;).

- Pojawienie się zadania "0" w księdze zadań. Jest to efekt uboczny nieoficjalnego patcha (występuje ono również w angielskiej wersji gry). Jest to najprawdopodobniej pozostałość po usuniętym zadaniu.

- Niekiedy gra ma problemy z odtwarzaniem animacji lokacji (zazwyczaj pojawia się komunikat o braku/uszkodzeniu danego pliku). Należy odinstalować grę i podczas instalacji pominąć dodatkowe pliki graficzne.


W grze nie ma dźwięku.
O.
Prawdopodobnie jest to spowodowane zakupem pierwszej wersji Kronik Might and Magic Cenegi - nie posiadają one plików muzycznych.

P. Dźwięk w grze mi się dubluje, zacina, co zrobić?
O.
Po pierwsze wyłączyć (jeśli jest włączony) dźwięk 3D w programie konfiguracyjnym gry. Następnie uruchomić DXDiag (Start->Uruchom...->Otwórz - wpisać dxdiag), wybrać zakładkę dźwięk i w Funkcji DirectX suwak poziomu sprzętowego przyspieszenia dźwięku przesunąć maksymalnie na lewo (brak przyspieszenia). Powinno pomóc (choć nie zawsze).
Inny sposób - sprawdzić czy plik *.exe jest w trybie zgodności. Wyłączenie tego trybu może pomóc. Czasem trzeba jeszcze skasować skrót do MM8.exe i utworzyć go ponownie.

P. Mam angielską wersję gry. Skąd ściągnąć spolszczenie?
O.
Nie ma osobnego spolszczenia. Wyjściem jest zakup oryginalnej polskiej wersji gry.

P. Sklepy i domy w Harmondale są zamknięte.
O.
Trzeba było nie przyjmować różdżki ognia na Szmaragdowej Wyspie.
Rozwiązanie jest łatwe - należy wybić wszystkie wrogie stwory w Harmondale (te, które napadły na miasto, nie zaś gobliny z początku gry) oraz w samym zamku (w tym i w piwnicy). Nie może przeżyć ani jeden wróg. Czasem jeden taki maruder się zawieruszy i stąd kłopoty ze sklepami.

P. Jak pokonać Tolbertiego/Roberta Mędrca, gdy nie ma się magii ciała na najwyższym poziomie?
O.
Przed walką najlepiej rzucić czar Dzień Bogów (piedestał z tym czarem jest koło świątyni w Erathii), niewidzialność i zabrać ze skrzyni w domu Tolbertiego/Roberta zwoje czarami godzina mocy i wskrzeszenie. Następnie należy podejść (będąc niewidzialnym) do celu i go zaatakować, rzucić czar Godzina Mocy i nie marnować czasu na czary, a "zająć się" nim fizycznie. Tolberti/Robert strzela wolniej i mniej celniej w czasie rzeczywistym niż w turowym. Jeśli w drużynie jest Paladyn z najwyższym poziomem biegłości w maczudze, przy odrobinie szczęścia powinien sparaliżować cel.
Inny sposób, nie wymagający walki (wspomniany przez Altaira):
Jest to jeszcze do wykonania, gdy ma się kradzież na wysokim poziomie. Wtedy na niewidzialności podchodzimy do Tolbertiego/Roberta Mędrca i kradniemy dwa przedmioty.

P. Jak zdobyć karty do Arcomage?
O.
Popytaj w Harmondale mieszkańców.

P. Gdzie mogę znaleźć artefakty/relikwie?
O.
Najczęściej przy ciałach smoków lub tytanów. Są też określone skrzynie, które zawierają artefakty. Znajdują się one:
Stałe (zawsze w tym samym miejscu):
- Kordelas Grognara - ma go Lord Goblinów w Harmondale, pojawia się (wraz z armią) w zachodniej części mapy (koło wioski ze studnią dającą czasową premię do mocy) po rozpaleniu ognisk
- Kordelas Kapitana - ma go jeden z Mistrzów Miecza w Gildii Najemników w Tatalii
- Ostrze Złoczyńcy - posiada je Mistrz Miecza w Domu Williama Setaga w Deyji
- Topór Zakarra - leży obok czaszki Zakkara w wodnej części Tunelów do Nighon
- Topór Minotaura - posiada go jeden z Minotaurów Lordów w Labiryncie w Nighonie
- Doskonały Łuk - pojawia się jedynie po otrzymaniu misji jego odzyskania, znajduje się w skrzyni w centralno-zachodniej części Twierdzy Tytanów w Avlee
- Sztylet Lady Carmine - ma go BN Lady Carmine w mieście Celeste
- Owcza Szata - ma ją Najwyższy Kapłan Baa w Opuszczonej Świątyni w Avlee
- Słoneczna Szata - ma ją Najwyższy Kapłan Słońca w Świątyni Słońca na Wyspach Evenmorn
- Księżycowa Szata - ma ją Najwyższy Kapłan Księżyca w Świątyni Księżyca na Wyspach Evenmorn
- Amulet Clankera - ma go Złe Oko w Laboratorium Clankera w Turealńskim Lesie; drugi amulet jest w skarbcu Szkoły Magii w Bracadzie
- Amulet Meduzy - ma go Cesarska Meduza w Kopalniach Czerwonych Krasnoludów w Bracadzie
- Pierścień Driad/Skrzatów - jest w skrzyni na półpiętrze w szybie windy w Komnacie pod Wzgórzem w Avlee
- Pierścień Duchów - jest w jednej szaf w pokoju w Nawiedzonym Domu w Dolinie Kurhanów
- Maska Cieni - dostępna tylko po otrzymaniu zadania promocji na Ninję, znajduje się w grobowcu, w Grobie Mistrza na obszarze Erathia (południowy kraniec mapy, przy rzece)
- Oko Umysłu, Elfi Jad, Kolczuga Elfów oraz Kute Rękawice są nagrodą za misję Arcomage, znajdują się w Steadwick w skrzyni przed domem zleceniodawczyni misji
- Pas Bohatera i Eskorta Damy są nagrodą za zagadkę obelisków, znajdują się na wyspie z kamiennym kręgiem na Wyspach Evenmorn
- Sandały Hermesa - ma je Megasmok w swojej jaskini na obszarze Kraina Olbrzymów

Losowe (Jest określona ilość artefaktów/relikwii, które można zdobyć w grze - jest to 13 artefaktów/relikwii z ciał smoków bądź tytanów plus 2 ze skrzyń - przedmiot z danej skrzyni trzeba zabrać przed respawnem obszaru (respawn następuje w określonym czasie od wejścia do niego drużyny - np. 2 lata od pierwszej wizyty w Harmondale) - jeśli tego się nie zrobi, skrzynia będzie pusta/nie będzie zawierała artefaktu.):
- Skrzynia w Laboratorium Clankera na obszarze Las Turleański. Aby się do niej dostać, trzeba w pokoju z otworem w podłodze wcisnąć przycisk, skoczyć w dół (lub zejść schodami i nastąpić na płytkę w podłodze), a następnie wrócić do tego pokoju.
- Skrzynia w Koloni Zod na obszarze Kraina Olbrzymów, w jednym z pomieszczeń więziennych
- Skrzynia w Lincolnie na obszarze Płycizny, tuż obok wejścia, trzeba nacisnąć odpowiedni przycisk w pomieszczeniu kontrolnym obok (wcześniej trzeba przywrócić zasilanie promu) - tylko jeśli nie został wyczerpany limit artefaktów.
- Skrzynia w Twierdzy Tytanów na obszarze Avlee - tylko jeśli nie został wyczerpany limit artefaktów



MM8

P. Jak uruchomić grę na Windows XP?
O.
Najczęściej pomaga ustawienie trybu zgodności z Windowsem 95 lub 98, wyłączenie akceleracji 3D i dźwięku 3D. Jeśli to nie pomoże, zostaje nieoficjalny patch (link w tym temacie).

BŁĘDY MM8BŁĘDY MM8
- Z racji tego, że osoby odpowiedzialne za w CD Projekcie tłumaczenie tej części to lenie :P, gra ma niektóre teksty skopiowane z poprzedniej części sagi. Skutkuje to choćby pomieszaniem nazw ksiąg czarów (np. księga z czarem telepatii naprawdę zawiera czar uderzenia umysłu, zaś czar Uścisk Mroku dostał opis czaru Ofiara z MM7 mimo, że w MM8 takiego czaru nie ma) w samej grze.

- Wbrew opisowi, Gildia Kupiecka w Ravenshore nie jest najlepszym miejscem do przechowywania swoich łupów. Po okresie ok. dwóch lat od pierwszego wejścia do niej, następuje "respawn" obszaru i przedmioty ze skrzyń znikają.

- Zaatakowanie strażników lub wejście do "zamkniętej sfery" w budynkach związanych z sojuszem (Gildia Nekromantów w Shadowspire, Świątynia Słońca w Murmurwoods, Smocze Jaskinie w Wąwozie Garoty, Obóz Łowców Smoków w Wąwozie Garoty), a następnie zapisanie i wczytanie gry powoduje zmianę nastawienia "mieszkańców" z czerwieni na zieleń.

- Podczas "przeszukiwania" skrzyń w bocznych pomieszczeniach Gildii Nekromantów w Shadowspire, może się zdarzyć, że nie będzie w nich tarczy Eclipse. Należy nagrać stan gry przed przystąpieniem do poszukiwań.
W razie problemów z otwarciem drzwi do bocznych pomieszczeń, należy upewnić się czy otwarto drzwi do zakazanej części gildii oraz (opcjonalnie) czy w drużynie jest kleryk Dyson Leyland (to on musi być aktywną postacią, która otwiera drzwi).

- Osuszenie Jamy Balthazara w Splądrowanych Pustkowiach, przed otrzymaniem zadania sformowania sojuszu, może sprawić, że jama będzie nadal zalana. Rozwiązaniem jest w takim wypadku, wrócenie do tego lochu po otrzymaniu stosownego zadania.

- Niekiedy gra ma problemy z odtwarzaniem animacji lokacji (zazwyczaj pojawia się komunikat o braku/uszkodzeniu danego pliku). Należy odinstalować grę i podczas instalacji pominąć dodatkowe pliki graficzne.


W grze nie ma dźwięku.
O.
Prawdopodobnie jest to spowodowane zakupem pierwszej wersji Kronik Might and Magic Cenegi - nie posiadają one plików muzycznych.

P. Dźwięk w grze mi się dubluje, zacina, co zrobić?
O.
Po pierwsze wyłączyć (jeśli jest włączony) dźwięk 3D w programie konfiguracyjnym gry. Następnie uruchomić DXDiag (Start->Uruchom...->Otwórz - wpisać dxdiag), wybrać zakładkę dźwięk i w Funkcji DirectX suwak poziomu sprzętowego przyspieszenia dźwięku przesunąć maksymalnie na lewo (brak przyspieszenia). Powinno pomóc (choć nie zawsze).
Inny sposób - sprawdzić czy plik *.exe jest w trybie zgodności. Wyłączenie tego trybu może pomóc. Czasem trzeba jeszcze skasować skrót do MM8.exe i utworzyć go ponownie.

P. Mam angielską wersję gry. Skąd ściągnąć spolszczenie?
O.
Nie ma osobnego spolszczenia. Wyjściem jest zakup oryginalnej polskiej werji gry.

P. Gdzie mogę znaleźć artefakty/relikwie?
O.
Najczęściej przy ciałach smoków. Są też określone skrzynie, które zawierają artefakty. Znajdują się one:
Stałe (zawsze w tym samym miejscu):
- Pierścień Wymiarów - w jednej ze skrzyń w Kopalniach Mrocznych Krasnoludów na obszarze Alvar
- Pogromca Trolli - jedna z sześciu skrzyń niedaleko wejścia do Jamy Balthazara na obszarze Splądrowanych Pustkowi
- Terminus - skrzynia (sejf) w Posterunku Piratów (dostęp dopiero po otrzymaniu zadania Zatopienia Floty Regnan) na obszarze Wysp Krwawego Sztyletu
- Wąż - w jednej ze skrzyń w Obozie łowców Smoków na obszarze Wąwóz Garoty (respawn co 6 miesięcy)
- Zaćmienie - skrzynia w jednym z pokoi Gildii Nekromantów na obszarze Shadowspire - czasem się nie pojawia w skrzyni, dlatego najlepiej przed otworzeniem jakiejkolwiek skrzyni, zapisać stan gry i wczytywać dopóki tarcza się nie pojawi (respawn co 6 miesięcy)
- Ebonest - znajduje się w skrzyni w Laboratorium Szalonej Nekromantki na obszarze Shadowspire
- Łuk Noblebone - skrzynia w grocie smoków Yaardrake`a na północnym-zachodzie obszaru Shadowspire
- Maczuga Słońca - Opuszczona Twierdza Piratów (wejście do niej przez wieże na końcach wyspy w kształcie półksiężyca), w skrzyni w pokoju niedaleko wejścia z podziemnego korytarza
- Glomenthal - nagroda za zostanie czempionem Arcomage, skrzynia obok domu zleceniodawcy w Ravenshore
- Berło Królów, Foulfang i Stary Topór - nagroda za zagadkę obelisków, znajduje się w Krypcie Czasu na obszarze Ravenshore

Losowe (W tej części można zdobyć je wszystkie, więc warto spędzić trochę czasu, by nie trafić na takie same przedmioty - przedmiot z danej skrzyni trzeba zabrać przed respawnem obszaru (respawn następuje w określonym czasie od wejścia do niego drużyny - np. 2 lata od pierwszej wizyty w Ravenshore) - jeśli tego się nie zrobi, skrzynia będzie pusta/nie będzie zawierała artefaktu.):
- Skrzynia w Podniesionej Bibliotece na obszarze Wysp Krwawego Sztyletu
- Topola nad rzeką koło mostu na obszarze Ravenshore
- Tylna ściana Fortecy Ogrów na obszarze Alvar, aby się tam dostać, trzeba przejść murem fortecy na jej tyły i zeskoczyć na dół, na obszar między fortecą a murem, a następnie klikać myszką bądź spacją na ścianę
- Kamień niedaleko południowego brzegu jeziora lawy (prawie na samym wschodzie mapy, koło patroli cyklopów) na obszarze Pustyni Ironsand.
- Skrzynia otoczona pułapką w Łańcuchu Ognia na obszarze Pustynia Ironsand (2 artefakty)
- Skrzynia w grocie Ilsingore`a na obszarze Pustynia Ironsand (2 artefakty)
- Skrzynia w Naga Vault na obszarze Wąwóz Garoty
- "Skarbiec" (obszar niedostępny "do zwiedzania") w Smoczych Grotach na obszarze Wąwóz Garoty (3 artefakty) (respawn co 6 miesięcy)
- Smocza jaskinia Starego Loeba na obszarze Regna
- Skrzynia (handlowa, wśród innych skrzynek) na placu Fortecy Zoga na obszarze Splądrowane Pustkowia
- Skrzynie i tajne pomieszczenie w Zamku Ognia (1-4 artefakty) w Wymiarze Ognia
- Skrzynie w Zamku Powietrza (1-4 artefakty) w Wymiarze Powietrza
- Wojenny Obóz w Wymiarze Ognia - 2 artefakty na "galerii" nad placem-szachownicą
- Skrzynia w Krysztale Escatona
- Pałac Escatona (co najmniej 2 artefakty)

P. Jak wskoczyć na wyższy poziom w Gnieździe os w Alvarze? Czar skoku nie wystarcza.
O.
Sposób podany na forum przez Altaira:
Wystarczy przypisać do klawisza szybkiego zaklęcia czar "Skok" i wcisnąć na raz klawisze "X" i "S". Jeśli drużynie brak tego czaru, zawsze można wrócić później.
Sztuczkę tę można wykorzystać też w innych lokacjach.

P. Jak dostać się do Krypty Czasu w Ravenshore?
O.
Aby to uczynić trzeba odwiedzić wszystkie obeliski i zabić króla jednorożców. Poniżej szczegóły odnośnie króla (zaznacz poniższe linijki kursorem, by przeczytać tekst):
Król jednorożców pojawia się za dnia (od 9 do 18) przy zatrutej studni na obszarze Murmurwoods 24 czerwca. Ma przy sobie klucz do Krypty Czasu (bardzo rzadko zdarza się błąd, iż go jednak nie ma - najlepiej zapisać stan gry przed wyruszeniem na łowy i w razie czego wczytać grę).



MM9

P. Gra się zawiesza na ekranie ładowania (szczególnie w systemach Vista i Win7)
O.
Należy użyć programu Magic Extractor lub WinRez, otworzyć poniższe pliki i wykasować następujące grafiki (wcześniej robiąc kopię bezpieczeństwa edytowanych plików):

- z pliku ART.REZ:
ART\LOADSCREEN\LOADINGBOAT-LEFT.PCX
ART\LOADSCREEN\LOADINGBOAT-RIGHT.PCX
ART\NULL.PCX

- z pliku LOCALART.REZ:
LOCALART\LOADSCREEN\LOADINGBG.PCX


BŁĘDY MM9BŁĘDY MM9
- Gra ma tendencję do "haczenia się" podczas dialogów, na szczęście w wersji polskiej (jest to wersji 1.2 czyli ostatecznie spaczowana), nie zdarza się to często.

- Podczas rozmowy z promotorem trzeba wybrać od razu kto ma dostać awans, nie można tego odkładać do czasu wykonania zadania. Aby sprawdzić kto o jaką promocję się ubiega, wystarczy nacisnąć klawisz Z - obok głowy postaci powinien być opis czy i o jaki awans się ubiega (nie ma tego w przypadku promocji na lisza).

- Czasem wczytywanie gry trwa długo (nawet kilka minut), przez co może się wydawać, że gra się zawiesiła.

- Nie raz mimo długiej walki z potworem, nie da się go zabić. Aby wybrnąć z tej sytuacji wystarczy szybki zapis (F5) i szybki odczyt (F9), a wszystko powinno powrócić do normy (uwaga przy Królu Smoków - ma on bardzo szybką regenerację zdrowia, więc nie pomylcie tego z tym błędem).

- Gra zapisuje postępy graczy w dwóch katalogach: SAVE i MINISAVE. Dlatego przy usuwaniu gry/kopiowaniu stanów gry, trzeba zostawić/przenieść oba te katalogi. Brak katalogu MINISAVE powoduje odnowienie się obszaru, ale USUWA artefakt jaki tam mógł być (w czarnej skrzyni) z listy niezdobytych artefaktów - nie da się go już odzyskać (pomijając edytory czy trainery).

- Zadanie Oczyszczenia Łaźnie w Arslegardzie nie znika z księgi zadań, ani nie jest rozpoznawane przez grę za wykonane.

- Jeśli w drużynie jest kapłan/kapłanka, to Hanndl nie będzie chciał rozmawiać z postaciami, a tym samym nie da zadania odzyskania włóczni Gungnir.

- Czasem nie da się otworzyć drzwi w domu Njama w Arslegardzie. Posłużenie się spacją powinno rozwiązać ten problem.

- Podczas walk w trybie turowym z konkubinami w Łaźni Arselgardu, gra może "wysypać się" do Windowsa. Zalecana jest walka w trybie rzeczywistym.

- Walki na Arenie w Thjorgardzie są ryzykowne z powodu "wysypywania się" gry do Windowsa. Należy zapisywać grę przed wejściem do tego obszaru.

- W przeciwieństwie do MM6-8, w MM9 po wrogach zostają sakiewki a nie ciała. Jeśli drużyna oddali się zbyt daleko od sakiewki, ta znika. Dlatego ważne jest żeby zabrać daną sakiewkę, przed pogonią za wrogami.

- Awanse w ścieżce kapłańskiej (uzdrowiciel, kapłan, druid) są zabugowane.
1. Aby wypełnić promocję na uzdrowiciela, należy podczas rozmowy z promotorem zaznaczyć, która postać ma się ubiegać o awans. Jeśli wiec planujemy w drużynie mieć maga i lisza (oraz dwóch wojowników), to te zadanie teoretycznie może nam to uniemożliwić. W praktyce po rozmowie z promotorem i zaznaczeniu postaci, można udać się do Thjorgardu i wykonać zadanie z promocją na uczonego (zaznaczając postać, która miała zostać uzdrowicielem). Ważna jest kolejność wykonania tych zadań - jeśli chcemy mieć uczonego, to to zadanie należy wykonać jako pierwsze.
2. Aby wypełnić promocję na kapłana trzeba mieć w drużynie uzdrowiciela. Rozwiązanie tego problemu jest dość łatwe - wystarczy posłużyć się edytorem i tymczasowo zmienić profesję, któregoś z bohaterów uzdrowiciela. Po rozmowie z promotorem i upewnieniu się, że zadanie znajduje się w księdze zadań, można z powrotem zmienić profesję danego bohatera na właściwą. Wykonanie tych zadań nie zmieni profesji np. maga na kapłana, ale punkty doświadczenia otrzymamy.

- "Zawieszanie się" gry następuje zazwyczaj przy zmianie krainy, a najczęściej przy wchodzeniu do miasta. Tak więc przed rzuceniem czaru portalu do miasta, lepiej zapisać grę. Żeby było śmieszniej, z tego co zauważyłem, zapisanie gry a następnie zmiana lokacji, jest główną przyczyną zwisu. Chyba jednak lepiej zaryzykować quicksave niż potem ponownie przez godzinę (lub dłużej) "czyścić" daną lokację.

- Korzystanie z autosejwa, quicksejwa oraz klawiszy ctrl+alt+del (w celu "ominięcia" zwisu), powoduje restart czasu liczonego w grze (tak więc da się ukończyć MM9 w 1 dzień ;P).

- Jeśli nie weźmiemy artefaktu z czarnej skrzyni, a dany loch respawnuje się po kolejnym naszym wejściu do niego (Sala Ćwiczeń czy Smocza Jaskinia), to taki przedmiot przepada bezpowrotnie. Nie pojawi się on ponownie w tej czy żadnej innej czarnej skrzyni. Tak więc zaleca się opróżnianie skrzyń podczas każdej wizyty w Sali Ćwiczeń czy w Smoczej Jaskini (jeśli ktoś korzysta z "ułatwienia" związanego z Punktem orientacyjnym Lloyda w jaskini, to lepiej po rzuceniu tego czaru, zajrzy do skrzyń, a dopiero potem zwiewa).


P. Mam angielską wersję gry. Skąd ściągnąć spolszczenie?
O.
Nie ma osobnego spolszczenia. Wyjściem jest zakup oryginalnej polskiej werji gry.

P. Skąd wytrzasnąć pieniądze potrzebne na awans?
O.
Mimo, że może się wydawać, iż pieniędzy brakuje (zwłaszcza podczas szkoleń powyżej 100 poziomu), można nawet zaoszczędzić 1 mln złota po wyszkoleniu postaci, które przebyły Grobowiec Tysiąca Strachów i ukończyły grę. Ważne jest kilka rzeczy:
- posiadanie Paladyna, gdyż jest arcymistrzem w kupiectwie
- jak najszybsze doprowadzenie kupiectwa do najwyższego poziomu danej postaci (np. jeśli nowicjusz chce zostać Liszem, to od początku powinien próbować zdobyć 7 punktów kupiectwa)
- wybór odpowiednich (najtańszych) trenerów - najtańszy jest na piętrze karczmy w mieście Thjorgard, szkoli do 25 poziomu; od poziomu 25 do 100 najlepiej szkolić się we Frosgardzie; powyżej 100 poziomu uczą trenerzy w mieście Thjorgard (koło zamku w sali treningowej) i Arslegardzie (droższy o około 1/3 od tego z sali treningowej w mieście Thjorgard)
- zatrudnienie Bohatera Niezależnego, który zwiększa umiejętność kupiectwa o 6 (znajduje się w mieście Guberland)
- innym sposobem jest zatrudnienie bankierki z Drangheim - dodaje ona 20% do znalezionego złota (sama pobiera 10%); należy udać się do banku i wpłacić pewną kwotę pieniędzy, a następnie ją wycofać, premia bankierki zadziała (zaś ona nie pobierze prowizji) i powtórzyć ten sposób dowolną ilość razy

P. Gdzie mogę znaleźć artefakty/relikwie?
O.
W przeciwieństwie do MM6-8, w MM9 artefakty/relikwie są ukryte w czarnych skrzyniach. Lokacje skrzyń z artefaktami/relikwiami:
Stałe:
- Dom Kluso (Czarne Serce) w mieście Drangheim
- Zamek Dooka (Wiecznienapięty) na obszarze Guberland
- Inventa Storca (Gungnir) na obszarze Trondheim
- Tunel pomiędzy Trondheim a Yorwick (Posłuszeństwo Spencera)
- postać Zielony Mąż (Zielony Mąż) na obszarze Frostgard (po wykonaniu zadania awansu na druida)
- Zrujnowana Świątynia - Dżin (jeden artefakt z zestawu Fre) na obszarze Frostgard

Losowe:
- Zamek Dooka (w jeziorze koło północnego wejścia) na obszarze Guberland
- Ruiny Verhoffina na obszarze Wyspa Popiołów
- Laboratorium Lisza na obszarze Yorwick
- Więzienie na obszarze Drangheim
- Wieża Lodowego Olbrzyma na obszarze Frosgard
- Sala Ćwiczeń na obszarze Thojgard (w drewnianej skrzyni w pomieszczeniu z dwoma jaszczuro-orkami)
- Smocza Jaskinia na obszarze Lindisfarne (2 skrzynie)
- Otchłań Śmierci (w ścianie w korytarzu na samym dole, aby się do niej dostać, należy uruchomić pułapkę-zapadnię i mieć szybki refleks) na obszarze Drangheim
- Łaźnia na obszarze Arslegard
- 5 skrzyń (+2 z przedmiotami zadaniowymi) w Grobowcu Tysiąca Strachów na obszarze Arslegard

AlamarAlamarPodziękowania dla osób, które pomogły w dopracowaniu tematu: Kreator, Vinius, Altair, Trang Oul, Draco i inni.
temat: [wbity] Najczęściej zadawane pytania

powered by phpQui
beware of the two-headed weasel