Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XDark MessiahHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Cmentarz jest opustoszały
jesteś zalogowany jako Nieznajomy
zaloguj się    załóż konto
Podziemna Tawernatemat: Deweloper a wydawca - relacje i wpływ na produkt
komnata: Podziemna Tawerna

Alchemik PW
16 maja 2016, 17:51
Chciałem zapytać czy ktoś orientuje się w tych zależnościach. Jak powszechnie wiadomo w przypadku Heroes VII Ubisoft jest wydawcą a Limbic deweloperem. W dawniejszych czasach mieliśmy duet 3DO/NWC, potem Ubisoft/Nival i Ubisoft/Black Hole.

Moje pytanie natomiast brzmi czy tworzenie uniwersum i fabuły należy do dewelopera czy do wydawcy? Albo niezależnie? O ile w przypadku duetu 3DO/NWC to akurat deweloper odpowiadał w całości za te elementy, jak to wygląda ogólnie na rynku gier? Czy np. Limbic ma coś do gadania w przypadku H7?

avatar PW
16 maja 2016, 18:20
Odpowiedź jest prosta: wszystko zależy od konkretnego przypadku, firmy, umowy. Jest wiele polityk prowadzenia firm i współpracy z firmami podrzędnymi. To tak jak z urządzaniem mieszkania. Ja (firma) zlecam drugiej firmie urządzenie świeżo pomalowanego mieszkania. Albo ja sam nie mam pomysłu i zdaję się na zdanie fachowców, albo mam parę pomysłów, by je zrealizowali albo mam dokładną wizję co jak ma wyglądać z detalami. Tak czy siak - decyzja końcowa należy do mnie, jako temu który daje pieniądze. Na rynku gier wygląda podobnie - do firma to obyczaj. Aczkolwiek szczegóły umów (w tym przypadku Ubi z Limbicem) są oczywiście tajne :)

Acid Dragon PW
16 maja 2016, 23:48
W istocie.
Generalnie decydujące zdanie ma ten, kto wykłada pieniądze. Jeśli więc Ubisoft wymyśliłby sobie, że Heroes 8 ma mieć miejsce w świecie pełnym tęczowych kucyków i rycerzy Jedi, a w dodatku wszystko musiałoby być w zgodzie z Ashanem, to studio deweloperskie ma obowiązek spełnić to wymaganie.

W praktyce wygląda to bardziej skomplikowanie i pomysły muszą zawędrować kilka razy w obie strony, żeby były finalne. Powiedzmy, że ktoś w Limbic ma pomysł na dodanie nowej jednostki - Rakietowego Szopa (równie dobrze ten pomysł mógł się zrodzić w Ubisofcie, wszystko jedno).
- Pomysł wędruje do jakiegoś podrzędnego programisty lub grafika, który stwierdza, czy w ogóle taką jednostkę da się technicznie dodać.
- Następnie idzie do Ubisoftu, który stwierdza, czy Rakietowy Szop jest w zgodzie z założeniami ich gry i/lub uniwersum fabularnego. Stwierdźmy, że jest.
- Pomysł wędruje z powrotem do dewelopera, który teraz mówi co chciałby zrobić - wypasiony model 3D w hiper HD z mnóstwem wybuchów.
- Pomysł wraca do Ubisoftu, który ocenia ile pieniędzy na to trzeba wyłożyć, jakie umowy podpisać, ile czasu to zabierze. Mówi "tak, jasne" albo "nie, to za drogie, wymyślcie coś innego"
- Deweloper ciesząc się, że wreszcie coś ustalono zabiera się do roboty i przesyła szkice koncepcyjne do akceptacji
- Które Ubisoftowi mogą się spodobać, ale mogą też chcieć czegoś innego
- Deweloper uzyskuje (najczęściej z trzeciego studia) model 3D i tekstury, dodaje do gry
- Ale fanom się to nie podoba, więc Ubisoft decyduje "zmieńcie to" :P


W rzeczywistości wyglądać to może zupełnie inaczej, w innej kolejności, z jeszcze większą ilością faz. Ubisoft może dać więcej luzu deweloperowi, ufając że to co zrobi zrobi dobrze, albo może doglądać każdego etapu. Nie ma reguł.

W przypadku 3DO i NWC - z tego co wiem - sam kształt gry głównie zależał od NWC (w sensie fabularnym, czy elementów rozgrywki), natomiast na całość gry bardzo mocno wpływały decyzje 3DO o czasie produkcji (zbyt krótki), budżecie i wielkości zespołu twórców. 3DO potrafiło też podjąć decyzję w stylu "Zróbcie 8 kronik do H3, bo się spóźniamy z H4. Wiemy, że fabularnie nie mieliście ich w planie, ale coś tam wymyślcie."

W przypadku Ubisoftu fabularnie raczej decyduje Ubisoft. "Biblia" Ashanu znajduje się po ich stronie, podobnie jak pisarze (np. Marzhin) czy osoby odpowiedzialne za zgodność z uniwersum wszystkich gier (Erwan). Jednym z narzekań Black Hole za czasów H6 było to, że Ubisoft nie dostarczył fabuły przez wiele miesięcy produkcji, co znaczy, że Black Hole nie mogło po prostu sobie jakiejś wymyślić.

Orlando Boom! PW
4 czerwca 2016, 15:55
Gram sobie teraz w H6 Complete i dziwi mnie jedna rzecz, akurat nawiązująca do tematu - albo ja jestem ślepy, albo faktycznie nigdzie nie widać loga Black Hole w samej grze, tylko jakieś Virtuos i Ubi. Faktycznie tak jest?

Acid Dragon PW
4 czerwca 2016, 17:33
Logo Black Hole powinno się pojawiać jako animacja przy odpalaniu gry. Natomiast na ekranie Shades of Darkness (czyli zapewne również wersji Complete) może go brakować (nie wiem czy brakuje, nie pamiętam), gdyż rzeczywiście dodatek Shades of Darkness nie był tworzony przez Black Hole, ale właśnie przez grupę Virtuos.
temat: Deweloper a wydawca - relacje i wpływ na produkt

powered by phpQui
beware of the two-headed weasel