Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XDark MessiahHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Cmentarz jest opustoszały
jesteś zalogowany jako Nieznajomy
zaloguj się    załóż konto
Podziemna Tawernatemat: Silnik gry - co to jest?
komnata: Podziemna Tawerna

Hayven PW
17 sierpnia 2014, 11:23
Jak w tytule :P

Od jakiegoś czasu zastanawiam się, czym jest silnik gry.
Wiem, że Heroes 5 miało silnik zapożyczony z jakiejś innej gry i podobno przez to ruchy AI są takie powolne, a sama sztuczna inteligencja nie zasługuje na to miano.
Wiem, że Heroes 6 miało silnik pisany od nowa i dlatego w grze występuje tyle różnorakich bugów.
Wiem, że Might & Magic X działało na silniku Unity i stąd niebosiężne wymagania sprzętowe przy stosunkowo małych efektach.
Wiem też, że Heroes 7 powstaje na silniku Unreal Engine 3, dzięki czemu gra powinna być podatna na modyfikacje, a poza tym nie trzeba będzie się martwić o bugi w systemie.

Problem w tym, że nie potrafię wydedukować na podstawie tych faktów, czym jest właściwie ten silnik.
Czy jest to specyficzny kod, który określa strukturę plików, danych itp., ich sposób kodowania, właściwości i tak dalej, w wyniku czego pliki mogą dać się modyfikować łatwo, albo w ogóle?
Czy jest to zestaw plików .dll, który umożliwia programowi funkcjonowanie, jednak może mieć swoje wady?
Czy jest to może kod zawarty w pliku wykonywalnym (.exe), który definiuje działanie całej gry?
Teoretycznie wiedza ta nie jest mi do niczego potrzebna, ale nie lubię nie znać odpowiedzi na pytanie, które mnie nurtuje ;P

Irhak PW
17 sierpnia 2014, 11:35
Cytat:
Czy jest to specyficzny kod, który określa strukturę plików, danych itp., ich sposób kodowania, właściwości i tak dalej, w wyniku czego pliki mogą dać się modyfikować łatwo, albo w ogóle?
To też może być, ale większość tego i tak obsługiwane jest przez system plików :P

Cytat:
Czy jest to zestaw plików .dll, który umożliwia programowi funkcjonowanie, jednak może mieć swoje wady?
Czy jest to może kod zawarty w pliku wykonywalnym (.exe), który definiuje działanie całej gry?
Tak i tak.

Ogółem silnik gry to cały kod działający w tle, którego użytkownik nie widzi normalnie grając, a jest niezbędny, aby gra funkcjonowała. To tak w wielkim skrócie :P

ArekerA PW
17 sierpnia 2014, 11:39
http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_gry

Czyli silnik gry odpowiada za wyświetlanie grafiki, obliczanie fizyki, obsługę dźwięku, klawiatury, myszy itp.
Chodzi o ułatwienie pracy, żeby nie pisać wszystkiego od zera.

Obejrzyj prezentacje UE4 to zobaczysz różne inne rzeczy.
https://www.youtube.com/watch?v=PD5cRnrMqWw

Tarnoob PW
17 sierpnia 2014, 11:41
Silnik to chyba „jądro” całej gry – najlepiej o tym wiedzą pewnie forumowi programiści VCMI.

Współcześnie to pewnie skomplikowany program, który zajmuje się przetwarzaniem modeli 3D i wyświetlaniem ich – często korzystając z bibliotek Directrix czy jak to się tam nazywało. W dodatku definiuje ogólniki takie jak po­ru­sza­nie się po świecie itd.

Reszta – np. aktualizowanie informacji o stanie bohatera, miasta czy wojska – to prawie pikuś w porównaniu z tym.

Warmonger PW
17 sierpnia 2014, 13:16
Artykuł na anglojęzycznej Wiki jest dość konkretny i wyczerpujący. Silnik to cały ten kod, który jest niezbędny do działania gry, a pozostaje niewidoczny dla gracza.

Unreal Engine 3 jest dobrym przykładem oprogramowania, które spełnia tą definicję.
Poza oczywistą obsługą grafiki, fizyki i dźwięku są jeszcze moduły odpowiedzialne za komunikację sieciową, ładowanie i zapisywanie plików, interfejs sztucznej inteligencji, skrypty itp. To, czego w silniku nie ma, to sama treść gry - zasady i tzw. content, czyli grafika, muzyka i inne tego typu rzeczy.
Nowoczesny silnik powinien być z założenia uniwersalny i niezależny od konkretnej gry, tak więc VCMI nie spełnia tej definicji - ale też nie taki był nasz zamiar. Wyraźnie jest napisane, że interesuje nas silnik H3: WoG, a nie każdej i dowolnej gry.

Hayven PW
17 sierpnia 2014, 13:54
Czyli silnik to to samo, co "kod gry", zgadza się?
W takim razie czym dokładnie zajmuje się VCMI? Odtwarza całe H3, czy jedynie właśnie te pliki, które stanowią "szkielet" gry, ale w inny sposób, czyli taki, który łatwiej będzie zmodyfikować?

Mad Hatter PW
17 sierpnia 2014, 17:44
A takie pytanie: Co myślcie o tworzeniu własnego silnika gier?

Przykładowo moje projekty powstają o rozwijające się silnik którym nazwałem żartobliwie SDG (Szablon Do Gier).

Były proponowane mi gotowe rozwiązania ale nie podobały mi się.
Moje SDG ma umożliwić tworzenie gier 2D i 3D oraz łatwe modyfikację dzięki edytorom.

Na razie jest jeszcze niedorozwinięty ale ja to traktuje jako naukę, przynajmniej wiem co w trawie piszczy.

ArekerA PW
17 sierpnia 2014, 18:47
@Mad Hatter
Powiem ci coś co mi ktoś kiedyś powiedział. Musisz się zastanowić czy chcesz tworzyć grę, czy silnik gry. Jak chcesz tworzyć coś bardziej zaawansowanego to za dużo pracy będzie jak i jedno i drugie. Chyba, że chcesz sobie tak dłubać tylko to wtedy można.
temat: Silnik gry - co to jest?

powered by phpQui
beware of the two-headed weasel