Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XDark MessiahHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Po cmentarzu włóczy się:
   Andruids
jesteś zalogowany jako Nieznajomy
zaloguj się    załóż konto
Niebiańska Kuźnia  (WoG, HotA, VCMI)temat: [różne] Blender - krótki, prosty poradnik
komnata: Niebiańska Kuźnia (WoG, HotA, VCMI)
strona: 1 - 2 - 3

Haregar PW
26 sierpnia 2010, 17:54
Witajcie!
Ostatnio coraz więcej ludzi natchnęła możliwość korzystania z programów graficznych do grafik w trójwymiarach, a później ich zrenderowanie jak i skonwertowanie, aby można z nich było robić nowe obiekty do naszej pięknej serii gier, jaką jest bez wątpienia Heroes of Might & Magic.

I. Wstęp
Wielu ludzi poleca różne programy graficzne, ale domyślnie tym najlepszym jest Blender. Raz, że darmowy, a dwa: funkcjonalny. Oczywiście po jego włączeniu może być lekki mętlik wywołany mrowiem opcji, ale po dłuższej chwili czy po jakimś poradniku to uczucie jest stopniowo malejące. Proszę mieć na uwadze, że to tylko tutorial dla początkujących!

Program ściągamy z tej strony: http://www.blender.org. Polski odpowiednik, na którym znajdują się dzieła wykonane w tym narzędziu oraz przydatne tutoriale, znajduje się tutaj.

II. Instalacja
Instalacja przebiega standardowo - klikamy na plik i program zaczyna się instalować. Po udanym procesie pojawi się komunikat o ściągnięciu języka oprogramowania o nazwie Python. Na razie nie jest nam to potrzebne, gdyż język ten dodaje wiele opcji, które nadzwyczajnie teraz nie są potrzebne, a program te podstawowe ma wbudowane.

III. Dalsze kroki
Po ściągnięciu programu najzwyczajniej go włączamy. Mamy kwadracik i kilka niepotrzebnych rzeczy, więc je kasujemy. Klikamy dwa razy przycisk A na naszej klawiaturze (w starszych wersjach programu wystarczy kliknąć raz) i wciskamy klawisz Delete. Wygląda to mniej więcej tak, jak na obrazku Po potwierdzeniu czynności usuwania, musimy nacisnąć Spację. Pojawi nam się okienko. Najeżdżamy poszczególnie na opcje:
Add --> Mesh --> UVsphere
Wyjdzie nam takie coś:


Klikamy rzecz jasna na UVsphere. Pojawi się dziwne okienko z dziwnymi komendami i dziwnymi zmiennymi.


Możemy kliknąć od razu przycisk OK, gdyż praktycznie nic nie musimy zmieniać. Ewentualnie możemy zmienić wartości Segments i Rings na 64, ale na razie wartość 32 w pełni wystarczy. Zauważmy, że w obu wypadkach wartości Radius nie trzeba zmieniać.

Powstała nam teraz kula, baza do naszej pracy. Tutaj już co bardziej zaawansowani mogą wyczyniać cuda automatycznie, ale jest inny sposób, aby laik mógł się popisać... a mianowicie narzędzie o nazwie Sculpture, dzięki któremu nasza praca będzie prostsza od rzeźbienia w normalnym życiu! :)

(jeśli ktoś by miał problemy: wszystko znajduje się poniżej głównej planszy)

Jeszcze niżej i bardzie na prawo klikamy na Sculp i ogromny wachlarz opcji stoi przed nami otworem! Możemy wybrać, czy chcemy wydłużyć, wyrównać czy wgnieść naszą e-glinę.

Wskazówka! Jeśli chcesz popatrzeć na swoje dzieło z innej perspektywy, użyj klawiatury numerycznej! :)

IV. No dobra, a co później?
IVa. Kolorowanie.
Później? Później, jak ukończymy nasze dzieło możemy je dowolnie pokolorować.
Aby to zrobić, spójrzmy na małą listę opcji pod tym wachlarzem, w którym wybieraliśmy narzędzie do rzeźbienia (ważne! polecam zmienić na domyślne w tymże wachlarzu - później przyda się narzędzie przesuwania).
Klikamy na kulę, a później na jej czerwony odpowiednik.

Później wciskamy filetowy przycisk Add new. Tutaj customizujemy sobie rzeźbę jak tylko chcemy.

IVb. Koniec pracy.
Koniec jest najprzyjemniejszą rzeczą. ;) Musimy przesunąć naszą rzeźbę powyżej linii domyślnej siatki (brzmi skomplikowanie, ale po prostu wciśnij 5 na klawiaturze numerycznej i zadbaj, żeby wizualnie (a dla zaawansowanych: według współrzędnych) był ponad siatką.
Klikamy na górnym polu opcji Add i dodajemy kamerę, która musi obejmować model. Później lampę (ten sam wachlarz opcji), która będzie rzucać światło, aby model rzucał przestrzenny cień. Następnie na górze, troszkę na prawo wybieramy Render i Render current frame.
W zależności od posiadanego sprzętu (głównie wydajność i ilość rdzeni w procesorze oraz wydajność karty graficznej) rendering może zabrać mało, bądź trochę więcej czasu, ale myślę, że nie będzie jedna klatka zrobiony w prosty sposób był czasozżeraczem.

V. Słowa kończące.
Ah, to już koniec tego poradnika, chociaż nie nazwałbym go tak. To jest już coś więcej niż wprowadzenie, ale nie jest jeszcze pełnoprawnym poradnikiem. Jak słusznie zauważył MCaleb na Cmentarnym Czacie, można go nazwać pora-dzeniem. ^^
Pamiętajcie jednak, że Blender to jest jeden z wielu darmowych programów, ale jest on najlepszym pod względem kompatybilności czy opcji. Są natomiast programy prostsze, jak Anim8or, który jeden z lepszych modderów-grafików HoMM3 używa mimo że również pomaga sobie Blenderem.
Mam nadzieję, że ten poradnik chociaż trochę Wam pomógł, modderzy-graficy.
-Haregar

Post Scriptum: oczywiście można zadawać pytania, nawet to wskazane! Postaram się nań odpowiedzieć, ale nie oczekujcie cudów - tak jak Wy też się uczę, jak okiełznać tego Blendera. ^^


vinius PW
26 sierpnia 2010, 18:15
Ja polecam wspominany w poradniku Anim8or ze względu na intuicyjną obsługę. Sądzę, że dla początkujących brak funkcji dostępnych np. w Blenderze nie zrobi żadnej różnicy, a obsługa - przynajmniej wg mnie - jest dużo prostsza. Hobbit z niego korzysta i chyba nie narzeka :P?

Redagast PW
26 sierpnia 2010, 18:22
Jeśli komuś potrzebne jest tylko narzędzie do sculptingu, warto zainteresować się tym:
Sculptris

Haregar PW
26 sierpnia 2010, 18:38
vinius:
Ja polecam wspominany w poradniku Anim8or ze względu na intuicyjną obsługę. Sądzę, że dla początkujących brak funkcji dostępnych np. w Blenderze nie zrobi żadnej różnicy, a obsługa - przynajmniej wg mnie - jest dużo prostsza. Hobbit z niego korzysta i chyba nie narzeka :P?
Hobbit używa i tak, jak patrzyłem na screeny to najprostszy program i najbardziej intuicyjny i zaiste - początkujący nie będzie chciał tylu funkcji czy opcji dokładności jakie prezentuje Blender. Wybrałem ja natomiast Blendera, gdyż wielu w internecie o nim huczy, że najlepszy darmowy i to prawdopodobnie od niego wielu zaczęło zabawę z 3D (wielu też się na nim zawiodło z powodu trudności i porzuciło wszelkie programy pozwalające na modelling w trójwymiarze), a nie ma na dobrą sprawę poradnika, który w sposób prosty przedstawia podstawową funkcję, która powinna pomóc w robieniu czegoś do Hirołsa. Oczywiście do robienia obiektów czy jednostek to można użyć w całości Blendera, ale również można się posłużyć Gimpem, który przez fanów Blendera jest nazywany "pomocnikiem w 2D". :)
Wracając do Hobbita to on sam pomaga sobie Blenderem jak już mówiłem. Z tym, że on modeluje na sześcianach - nie wiem, jaką trzeba mieć pogodę ducha, aby sobie tak utrudniać życie. :D Ale tak jak mówię - dla mnie prostsze jest modelowanie z trudniejszych elementów domyślnie (kula, wielościan), niż z prostszych (sześcian), ale żadnej z tych metod nie można negować. Wystarczy znaleźć taką, która najbardziej pasuje! :)

Mitabrin PW
26 sierpnia 2010, 19:33
A właśnie... Hobbicie (albo viniusie) napiszesz jakiś poradnik do anim8ora, coby nawet taki osobnik jak ja mógł zacząć swoją przygodę z 3D? :3

Haregar - Mógłbyś w poradniku wyjaśnić kilka "modelowczych" terminów jak sculpting?

ps. Moim skromnym zdaniem, to ten temat bardziej pasuje do tawerny niż do ołtarza laboratorium...

vinius PW
26 sierpnia 2010, 19:41
Bo z sześcianu jest łatwiej modelować i kropka! Modelować z kuli gdy zazwyczaj potem "zmiękcza się" bryłę? W rzeczywistości jednak polecam modelowanie "w powietrzu" (jeśli chodzi o modelowanie postaci). Jeśli ktoś tworzy według wzoru/obrazka wystarczy wczytać dwa pliki graficzne (profil i en face), ustawić je pod kątem prostym i dobra jest - wystarczy robić ręcznie siatkę punkt po punkcie i wypełniać ją.

Jeśli chodzi o tutoriale do Anim8ora, są dostępne na YT (ale po prostu trzeba najpierw opanować używanie narzędzi, a to trochę czasu zajmie, jak w każdym programie). Jakby były jakieś pytania odnośnie tej aplikacji - czuję się kompetentny na nie odpowiadać w takim zakresie, w jakim pamiętam ;).

A co do Sculptrisa - nie testowałem jeszcze, ale na filmach obsługa wyglądała rewelacyjnie. Spójrzcie na modelowanie człowieka - nie da się uwierzyć, że to za darmo! Mam nadzieję, że pliki z niego współgrają z innymi programami graficznymi.
http://www.youtube.com/watch?v=6DNRg6pdNeE

Hobbicus PW
26 sierpnia 2010, 19:44
Cytat:
napiszesz jakiś poradnik do anim8ora, coby nawet taki osobnik jak ja mógł zacząć swoją przygodę z 3D? :3
Nie.

Haregar PW
26 sierpnia 2010, 19:49
Mitabrin:
Haregar - Mógłbyś w poradniku wyjaśnić kilka "modelowczych" terminów jak sculpting?
Hmm, a trzeba? Wielokrotnie użyłem określenia "rzeźbienie", które jest przetłumaczonym sculptingiem więc nie wiem o co kaman.

Mitabrin:
ps. Moim skromnym zdaniem, to ten temat bardziej pasuje do tawerny niż do ołtarza laboratorium...
Nie masz racji. :S

Co do poradnika do Anim8or to dołączam się, ale po tym:

Hobbit:
Nie.
raczej już powinniśmy zakończyć te prośby... ;)

Hobbicus PW
26 sierpnia 2010, 19:53
Po prostu nie napiszę porządnego poradnika. Sam robię wiele rzeczy intuicyjnie. Ledwo udało mi się nauczyć nędznych podstaw na żywo, a już poradnik mam robić? :P

Redagast PW
26 sierpnia 2010, 19:55
Można zacząć też od stworzenia modelu low poly. Przykład Wystarczy kilka prostych funkcji(artykuł w toku) i później postępować według poradnika Haregara.


Haregar PW
26 sierpnia 2010, 19:56
Hobbicie, rozumiem cię - ja też wiele rzeczy intuicyjnie robię w Blenderze na przykład i trudno mi było napisać ten poradnik w jak najprostszy sposób...

Mitabrin PW
26 sierpnia 2010, 20:17
Cytat:
Hmm, a trzeba? Wielokrotnie użyłem określenia "rzeźbienie", które jest przetłumaczonym sculptingiem więc nie wiem o co kaman.

O to, że nie wiedziałem co oznacza sculptring.

vinius PW
26 sierpnia 2010, 20:19
ktośtam napisał: napisał: napisał::
Można zacząć też od stworzenia modelu low poly
Jak najbardziej, co polecam i o czym wspominałem.

@Hobbit - nie bądź czarownik ;D.

Hobbicus PW
26 sierpnia 2010, 20:30
Ja zawsze tworzę mało dopracowane modele, by potem je ewentualnie wygładzać. To jakiś efekt daje.

A co do "czarownikowania" - takie zachowanie jest mi bliższe.

Dragonar PW
26 sierpnia 2010, 20:41
Haregar - dziękuję za szczegółowy poradnik na początek. ;)
Hobbit - zlituj się i coś napisz... :)

Hobbicus PW
26 sierpnia 2010, 20:48
Cytat:
zlituj się
o.o

vinius PW
26 sierpnia 2010, 21:06
Czy Wy ułomni czy co?

Mitabrin PW
26 sierpnia 2010, 21:25
Do kogo ta liczba mnoga? Ja tylko raz się zapytałem.

Dragonar PW
26 sierpnia 2010, 21:32
vinius - te są po angielsku. :P

Hobbicus PW
26 sierpnia 2010, 22:16
Dragonarze, masz do wyboru:

1.Nauczyć się angielskiego,
2.Użyć translatora,
3.Błagać pewnego zadufanego w sobie idiotę co nawet głupiej instrukcji napisać nie umie (lub mu się nie chce, bo ma inne rzeczy na głowie - jak np. gapienie się w monitor bez sensu), by raczył ruszyć tyłek i coś zrobić dla cudzego dobra.

Czy naprawdę ta trzecia opcja jest tą najlepszą?
strona: 1 - 2 - 3
temat: [różne] Blender - krótki, prosty poradnik

powered by phpQui
beware of the two-headed weasel