Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XHeroes III - Board GameHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Cmentarz jest opustoszały
Witaj Nieznajomy!
zaloguj się    załóż konto
Biblioteka Legendtemat: Analiza świata pod innym kątem
komnata: Biblioteka Legend

vinius PW
17 grudnia 2007, 16:10
Jak zakładam temat, to z rzadka, ale jak założę, to czasem zostaje :). Po tym przydługawym już i nadto wymownym wstępie przejdę do rzeczy: chciałem, byśmy spojrzeli na światy przedstawione w sadze (Ho)/(Co)/(Lo)*MM. Mam na myśli to, by na podstawie tego, co w grze widać, a także swojej wiedzy historycznej przeanalizować każdą z krain/ światów.

Zabrzmiało trochę zawile (a zapewne i głupio), toteż postaram się wyjaśnić w praktyce, o co mi chodzi.

Weźmy takie na przykład Enroth w czasach Lorda Ironfista. Popatrzmy na wygląd zamków, uzbrojenie ludności czy zabudowę kontynentu. Już wywnioskować możemy, nawet nie za bardzo znając historii tej części HoMM, że kontynent jest właśnie kolonizowany. Nie ma zbudowanych miast, panuje więc coś w rodzaju okresu wczesnego średniowiecza w historii - nie ma miast, nie przebiega za dużo szlaków handlowych, wydaje się więc, że gospodarka (tj rolnictwo) stoi jeszcze na stosunkowo niskim poziomie. Także architektura przypomina nam romańską. Skontrastować to możemy na przykład z miastami, jakie spotkamy w H5 - tam widać, że owe miasta powstały jako przebudowa podgrodzia (nie na "surowym korzeniu", bo widać podział na gród tudzież podgrodzia), a styl przypomina gotycki. Wracając do H1 - panuje tam monarchia patriarchalna, funkcjonuje najwyraźniej drabina feudalna. Dziwi mnie tylko, że przy tak słabo rozwiniętej gospodarce i przy niemal całkowitym braku prawdziwych miast funkcjonuje gospodarka towarowo- pieniężna (wszak na potęgę używa sie monet) - ale wytłumaczyć możemy to tym, że owy typ gospodarki Lord Ironfist przeszczepił z rodzimych ziem.

Czy rozumiecie już, o co mi chodzi? Chciałbym przeanalizować znane nam światy pod względem społeczno- gospodarczo- architektoniczno- religijno- kulturowym i pragnę, by wszyscy włączyli sie w dyskusję, bo przecież każdy ma coś do powiedzenia, a nikt (nawet ja!) nie jest nieomylny.

Jeśli temat wyda Wam się głupi - skasujcie, a ja będę pokutował. Sądzę jednak, że może być ciekawie!

* niepotrzebne skreślić.

tymolord PW
17 grudnia 2007, 18:24
Nie głupie.

Dobrze. To ja wtrące swoje trzy grosze. W HoMM 3 wydaje mi się że zamek jest stylizowany na Francuskich bądź Cesarkich (Niemieckich) zamkach z okresu X/XII wieku. Styl romański, kamienne budowle... zgodzicie się ze mną? W ogóle Heroes 3 to tak jakby XII wiek.

Ptakuba PW
17 grudnia 2007, 21:09
Wg. mnie zróżnicowanie i uciekawienie (nawet jeśli na siłę i dla kasy) wyszło najlepiej... Ubi. Widać elementy z HIII, ubarwione, bardziej szczegółowe. Nawet jeśli popełnili błąd niszcząc świat to nowy nie jest aż tak zły ;) Nie jest idealnie dopracowany historycznie itp. i nie ma powiązań z tytułem... Ale dużo wynagrodzeń ;)

@Topic: W czwórce, w takiej Przystani na przykład widać już rozwinięcie tej architektury, trochę Gotyku widać. Ciekawą architekturę ma chaos ;P

vinius PW
17 grudnia 2007, 21:27
Warto w tej chwili zauważyć, że sama budowla zamku w Przystani (H5) była oparta o jeden z francuskich kościołów, ale zapomniałem, o który konkretnie chodzi.

EDYTA:
Co do HoMM3 - faktycznie, zabudowa zachodnioeuropejska. [I tu mała dygresja - nigdy nie dawać robić gier z serii MM amerykańcom! Przecież oni "nie mieli" na swoim kontynencie średniowiecza, cóż więc mogą wiedzieć?]

Gdy jesteśmy przy zagadnieniu już zachodnio- czy wschodnioeuropejskości przypomnę, że "swojskie klimaty" mamy właściwie zaakcentowane tylko na kontynentach zwanych z King' s Bounty 2. Niestety, nie wiemy, czy akcja KB2 dzieje się po KB1, więc nie możemy odpowiedzieć, czy to cywilizacje, bądź co bądź, trącające słowiańskością (mam na myśli ludy zamieszkujące tereny z KB2) podbiły Saharię, która była zarządzana i budowana na wzór "zachodnioeuropejski". A może było odwrotnie? Nie mam wiedzy. A o samym świecie KB - potem, nie chcę Was zanudzać swoimi dywagacjami na wstępie :)

MCaleb PW
18 grudnia 2007, 13:59
Taaaak? A cóż nas upoważnia do korzystania z zasobów średniowiecza, Viniusie? Zapominasz, że jankesy to nic innego, jak (w głównej mierze) osadnicy z Europy.

Po drugie, to fantasy nigdy nie miało równać się średniowieczu. To raczej pomieszanie historii ludzkości wraz z mitami, legendami i własnymi pomysłami twórców danego uniwersum. Dlatego też elementy barokowe, orientalne i antyczne mogą się tam śmiało znajdować, o ile są z głową rozmieszczone.

Poza tym, czy muszę przypominać, że JVC jest Amerykaninem?

I jeszcze jedno - Ubi jest Francuzów, a Nival (jeżeli chodzi o HoMM5+) Rosjan.

Ginden PW
18 grudnia 2007, 14:39
ciach
Słusznie mówi MCaleb, że fantasy nie można podporządkowywać do epok naszych. Czy muszę wspominać o tym, że znane są armaty?

tymolord PW
18 grudnia 2007, 14:56
Dobrze... mam już dość tych kłótliwych monologów.

Czy wiadomo cokolwiek o królestwie, z którego pochodził Morgin Ironfirst?

vinius PW
18 grudnia 2007, 15:45
Firstly (zaczynam po angielsku żeby było poprawnie politycznie): zauważ, drogi Calebie, że nie jest to temat o dostosowywaniu realiów MM do świata realnego, ale wnioskowanie na podstawie wiadomości nam znanych rozwoju świata MM, a architektura jest tutaj drugorzędna. Chodzi o lokacje i ilość miast, lasów, ewentualne obwarowanie miast, rodzaje gospodarki - i nikt nie twierdzi, że to ma być tak, jak w rzeczywistości!

Secundo (teraz oddaje hołd Cywilizacji Łacińskiej): Wywodzą sie z kolonizatorów, ale stanowią mieszankę cywilizacyjno- kulturową. Poza tym dla nich najważniejsza jest historia wspólna - zaczynająca się na kolonizacji. Inaczej: mieszkańcy USA nie mają wspólnej historii przedkolonizatorskiej! To ich poniekąd dyskwalifikuje. Poza tym narodowość autora ma duży wpływ na kształt gry i świata w niej przedstawionego - ale o tym potem (wyjdzie ładnie na przykładzie KB2).

Po trzecie: można skasować wszelkie offtopy, bo do tematu wnoszą niewiele :)

Mam nadzieję, że zrozumiałeś me intencje i zamiary szlachetny Calebie.

ZDZISŁAW:
A, bym zapomniał. O Morglinie - wiadomo i to na pewno - Acid chyba już kiedyś o tym opowiadał. Coś też wiadomo z listów Morglina (dołączanych do H1).

Ptakuba PW
20 grudnia 2007, 18:48
A do jakiej epoki naszej można by przypisać Inferno? ;P
Albo jeszcze ciekawiej - Azyl (Chaos) z H4 ;P

VatrasVatrasTemat oczyściłem z offtopów i postów poniżej poziomu. Ostrzegam, jeżeli ponownie taka sytuacja powtórzy się, to bez żalu nacisnę taki malutki przycisk i cały temat pójdzie w zapomnienie

tymolord PW
20 grudnia 2007, 22:00
Raczej Inferno jest średniowiecznym odpowiednikiem piekła (a raczej wyobrażeń o nim).

vinius PW
21 grudnia 2007, 12:48
Poniekąd :P

Nim zajmę się konkretnym tematem, mała prośba - uwaga do szanownego Strażnika Vatrasa - nie moja wina, że ktoś zaśmieca temat - czy więc wszystkie posty wnoszące coś do niego mają być z tego tytułu usunięte? Odpowiedzialność zbiorowa, czy co :P ?

Pozwolę sobie więc zacząć od trzech znanych nam kontynentów z KB, a mianowicie Continentii, Forestrii i Archipelii. Saharia to trochę odrębna sprawa, gdyż

Ustrój:
wygląda jak coś na kształt tymczasowego rozdrobnienia feudalnego, a raczej rozbicia kraju od wewnątrz - gdy rządził król, prawdopodobnie panowała monarchia patrymonialna, gdyż nic na monarchię stanową nie wskazuje.

Wcześniej na kontynentach panowali jacyś lokalni kacykowie (np królowe- wojowniczki), później, po okresie rozbicia władza znów skupia się w jednej ręce.

Gospodarka:
funkcjonuje pieniądz, surowce - niemal wcale, czyli mamy pełną gospodarkę pieniężną. Widać w tym miejscu niesamowity postęp w stosunku do takiego Enroth, czy Ashan. Jest bardzo dużo szlaków handlowych, o czym świadczy mnogość portów handlowych, co ciekawe, otoczonych murami obronnymi - świadczy to pewnie, że co jakiś czas pojawiali sie piraci lub najeźdźcy.
Wnętrze kontynentów jest słabo zagospodarowane, sporadycznie pojawiają się małe wsie oraz zamki obronne. Jednakże jest tu tez sporo grot tudzież kopalń, z których król czerpie zyski.

Sztuka:
Brak danych. Można tylko wspomnieć, że zawsze na wysokim poziomie musiało stać złotnictwo, o czym świadczą ozdoby z grobowców czy artefakty.

Chwilowo tyle :)
temat: Analiza świata pod innym kątem

powered by phpQui
beware of the two-headed weasel