Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XHeroes III - Board GameHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Cmentarz jest opustoszały
Witaj Nieznajomy!
zaloguj się    załóż konto
Podziemna Tawernatemat: Age of Wonders - temat ogólny
komnata: Podziemna Tawerna

Fandor PW
23 marca 2023, 10:21
Tak sobie pomyślałem, że skoro nasze forum jest miejscem otwartym do dyskusji o innych seriach gier i nie tylko, to taka seria jak AoW zasługuje na swój własny temat.

Szczególnie, że jest o czym dyskutować, ponieważ powstaje właśnie czwarta część serii i zapowiada się wyśmienicie.

Informacje, że zapowiedziano premierę tej części dostałem praktycznie od razu i teraz śledzę dev diary, oglądam gameplaye i moim zdaniem wygląda to cudownie. Nie spodziewałem się grając chociażby w AoW2 czy Heroesy, że doczekam strategii fantasy, która pozwoli na tak duże personalizowanie swoich frakcji.

Więc chętnie poczytam wasze dobre wspomnienia z tą serią lub oczekiwania, obawy i to co z obecnych informacji o najnowszej wam się najbardziej podoba lub nie.

Kodzo19 PW
23 marca 2023, 16:07
Bardzo polubiłem pierwszą część, ukończyłem ostatnio obydwie kampanię. I zamierzam ogrywać część drugą jednak problem mam taki że dla mnie osobiście interfejs i cały wygląd jest taki mało czytelny, chodź może się przekonam z czasem. W część trzecią nie grałem ale zamierzam ponieważ lubię przechodzić serię różnych gier po kolei.

Hayven PW
24 marca 2023, 17:17
Drugą część serii miałem w wersji z Magią Cieni na płycie z czasopisma "GRY" od dawna, a jako że byłem młody i głupi, to nie ogarniałem i jeśli w ogóle grałem, to na kodzie na nieskończony ruch. A, i oczywiście nie czytałem tekstów fabularnych, bo po co? Czas na granie był limitowany, więc wolałem grać, a nie czytać. Oczywiście, taka rozgrywka nie miała z reguły wiele do zaoferowania, więc i nie grałem zbyt dużo.

Ale że z tytułem byłem zaznajomiony, to udało mi się lata temu wyhaczyć pierwszą część serii za darmo na GOG (chyba nawet w Grocie gdzieś to było ogłaszane), później również trzecią (nie pamiętam, na jakiej platformie, bodaj Steam?), ale ta szła na swoim silniku 3D zbyt topornie i mnie do siebie nie przekonała (choć i nie zniechęciła; po prostu z jednej strony komputer miałem za słaby, żeby to szło płynnie i przyjemnie, a z drugiej coraz mniej czasu na granie).

Górski Krasnolud PW
24 marca 2023, 19:21
Kurczę, dziwi mnie zadziwiająco niska popularność tej serii w Polsce, która najwyraźniej zawsze była przyćmiewana przez konkurencję (nie wspominając o Heroes, ale nawet Disciples czy chyba King's Bounty mają wyższe noty) na ogół widać, że u nas gra nigdy nie była zbyt znana, ponieważ nie miała nawet żadnej stronki internetowej, w przeciwieństwie do pozostałych.

Cóż, gra jest świetna, pisałem kiedyś o niej posta na Hirawce :) Najlepsza z całej serii jest wg mnie Magia Cienia, chociaż najbardziej lubię wracać do Age of Wonders 1, ot taki sentymencik niewinny, ale zbytnio lubię rasę Jaszczurów, lub chociażby to, że u Truposzy również możemy spotkać Demony i Piekielne Psy, żeby ją na zawsze porzucić.
Grę przede wszystkim lubię za jej oryginalne podejście do frakcji. Nie jestem konserem wielu tytułów, mam swoje wybrane, ale nikt chyba wcześniej nie wpadł na to, żeby umieścić Gobliny na wielkich żukach, lubię też Kharaghi, zrobienie z Orków frakcji, która mocno mi przypomina Azyl z Heroesa IV... to oczywiście luźne skojarzenje, ale no seria miała swoje oryginalne pomysły i chwała jej za to.

Szanuję ją również za jej innowacyjność, między innymi (ale to już Age of Wonders 3 dopiero) że Nekromanci nie są frakcją, a jedynie klasą bohatera, każdy może tak naprawdę się stać Nekromantą, ale do tego będę dopiero dochodził, gdyż nieregularnie w kampanie Age of Wonders gram od 4 lat i kończę dopiero Magię Cienia.
Fajne bardzo jest uniwersum tej gry, lubię to, że między grami dzieje się bardzo wiele rzeczy, które są dopowiadane dopiero w następnych częściach, np. wyginięcie frakcji Jaszczuroludzi, za sprawą wymordowania ich przez ich Panią Nimue, które zabiła ich po tym, jak ujrzała, ile ludzi utonęło w morzu podczas wojen z frakcją Jaszczurów właśnie, albo np. opuszczenie Imperium Ezraków przez Yakę, ich rozbicie i przetransformowanie w plemiona Nomadów, które poznajemy dopiero w Magii Cienia (i wiemy, że to są potomkowie Azraków, natomiast widać drobne różnice między tymi dwoma frakcjami) to oczywiście między częścią pierwszą i drugą się działo.
Między częścią drugą a trzecią natomiast doszło m.in. do odejścia Archontów (wiemy, że ci na pewno udali się wyzwalać inne światy od Demonów Cienia, ale nie wiadomo, czy im się to udało) i zjednanie frakcji Lesnych i Mrocznych Elfów w Wysokie Elfy (wysokie elfy jakby zastępują Archontów, takie mam wrażenie, lub robi to klasa bohatera Teokrata, ale tutaj nie chcę się wypowiadać, bo granie w Age of Wonders 3 dopiero przede mną)

Lubię też samą kwestię tego, że ludzie w tym świecie są określani jako frakcja netrualna, i to jest super, bo to oddaje prawdziwą naturę ludzi. Są dobrzy, są źli, ale każdy tak naprawdę jest trochę wynikiem zmiksowania tych dwóch cech charakteru i to jest mega fajne, natomiast właśnie takich "legendarnych, szlachetnych bohaterów" oddzielono do frakcji Archontów, ogólnie na świat jest mocno ciekawy.

Czego natomiast oczekuję od 4 części? Prawdę mówiąc już wiem, że będzie dobra, chociaż zbytnio jej nie śledzę, ale uważam, że Age of Wonders ma się właśnie jako marka dobdze dlatego, że nie boi się eksperymentów, kombinują, dodają nowe opcje, mieszają frakcje, często zupełnie sobie przeciwne co jest super (zmieszanie Archontów i Truposzy w te "Ruiny Archontów" to jest super sprawa). Ale chciałbym na pewno powrotu Syronów. Albo Demonów Cienia. Jednego z tych dwóch, ponieważ te dwie frakcje są wymyślone przez twórców AoW i inne gry nie mają czegoś podobnego do tych dwóch frakcji. Chciałbym zobaczyć, kto koniec końców wygrał, czy Syroni wraz z Archontami pokonali Demony Cienia? A może Ul na wszystkich światach był zbyt duży i Demony ostatecznie pokonały oponentów? Ten świat ma mnóstwo ciekawych, niedokończonych wątków, które mają otwarte furtki, i mógłbym jeszcze kilka godzin pisać, jak bardzo tą grę lubię.

Bo sama rozgrywka też jest wg mnie lepsza niż w Heroes. Ale dobra, koniec spamu, jak ktoś odpiszę to chętnie pokontynuję dyskusję. :)

Fandor PW
25 marca 2023, 12:43
Hayven miałem podobną sytuację z AoW3. Zakupiłem zaraz po premierze i okazało się, że mój stary lapek już nie pociągnie tej części. Byłem bardzo zawiedziony. Dopiero długo po premierze ostatniego dodatku zacząłem na nowym (obecnie też już starym) sprzęcie grać w te część.

Tak jak u Górskiego, moją ulubioną częścią jest SM. Nie wiem, czy wynika to z wież magów, ciekawych nowych frakcji, których nie ma w kolejnych częściach, najlepszej moim zdaniem kampanii, trochę sentymentu, bo od tej części zacząłem, czy jeszcze od jakiegoś miksu tych czynników.

Myślę, że naprawdę ciekawym aspektem jest to, jak bardzo rasy między kolejnymi częściami ewoluują. Widać dzięki temu, że ten świat żyje i dzieje się w nim naprawdę dużo.

Oczywiście w Heroes też taka ewolucja zachodzi, ale w tej serii jest ona odczuwana bardziej jak ewolucja różnych sojuszy czy przymierzy niż faktycznie samych ras. Przy czym nie zrozumcie mnie źle, ja to w Heroesach uwielbiam, że bardziej skupiamy się na takich mieszaninach różnych ras, niż na nudnych, jednorasowych miastach. Fajnie mi się to uzupełnia - chcę grać ciekawymi frakcjami - Heroes, chce grać fajną rasą - AoW.

Jeżeli chodzi o same rasy w AoW, to moimi ulubionymi są chyba Nomadzi i Syroni. Ogromnie mnie boli, że nie wróciły one w trzeciej części gry i nie zapowiada się na ich powrót w podstawowej wersji AoW4. W zasadzie, wspomniane wyżej Demony Cienia, też mogłyby wrócić.


Muszę się zgodzić z Górskim, że przypisanie diabłów i wszelkich pochodnych do nieumarłych, strefy śmierci to jest niby takie oczywiste, a zawsze daje świetny efekt - i w H4 i w AoW1. Szkoda, że nie kontynuowali tego wątku w następnych częściach.

AoW 3 było już w sumie ogromną rewolucją. Wybierając klasę naszego głównego bohatera, wybieraliśmy de facto kształt naszej frakcji. Mogła bardziej przypominać barbarzyńców, jeżeli wybraliśmy Warlordem, mogła być industrialna, jeżeli wybraliśmy Dreadnoughta, mogła być blisko natury, gdy graliśmy ArchDruidem itd.

Teraz ta ewolucja idzie jeszcze dalej, bo z tego co widzę, to będziemy mogli zdecydować, na jakim etapie rozwoju jest nasza frakcja, potem jest jeszcze wiele dodatkowych bonusów, które określą kształt gry. Spodziewam się także że w obrębie gry Championem i Wizard Kingiem też będą jakieś specjalizacje, które jeszcze mocniej wpłyną na kształt rasy i grę. Naprawdę mi się to podoba, chociaż z drugiej strony trochę się tego obawiam.

Jeżeli dobrze zrozumiałem, w tej serii nie będziemy mieli właściwej kampanii. Lore będzie nam opowiadane poprzez eventy zależne od naszych wyborów rasy, frakcji, bohatera itd. Obawiam się, że w taki sposób nie będę w stanie poznać całego lore tak dobrze jak bym chciał, ani że nie będę mógł się tak przywiązać do tych bohaterów, jak do tych z AoW 2 i AoW 3. Sam tak duży wybór będzie trochę przygniatający. Fajnie by było przetestować wszystkie kombinacje, co będzie zapewne bardzo długo niemożliwe.

Hayven PW
25 marca 2023, 23:34
Szczerze mówiąc, skoro już wiem, że ma wyjść nowa część, najbardziej mnie ciekawi, czy uda się powtórzyć muzyczny sukces poprzedniczek: nie wiem, ile razy przesłuchałem od deski do deski soundtracki z gier AoW, ale nie pogardziłbym kolejną pozycją na liście, więc dobrze by było, gdyby część czwarta zapisała się w pod tym względem w historii serii pozytywnie.

Najchętniej wracam do muzyki z AoW2:SM, dalej jest AoW1 ze swoimi bardzo charakterystycznymi kompozycjami. Styl AoW3 trochę mi nie podchodzi; to znaczy, nie jest źle, ale niektóre aranżacje są po którymś wysłuchaniu męczące, więc tej słucham teraz chyba najrzadziej. Mam nadzieję, że AoW4 nie zawiedzie, ale boję się też, że za bardzo pójdą w stronę generycznej muzyki z gier...

Przynajmniej to, co słyszymy w zwiastunie, bardzo mocno przypomina muzykę z AoW3, o ile nią nie jest, więc może tym razem przejście między częściami będzie pod względem muzycznym raczej zachowawcze? (Nie żeby to koniecznie musiało wyjść nowej odsłonie na dobre). Czy to tylko tak w zwiastunach...?

Fandor PW
26 marca 2023, 00:23
Ja mam bardzo kiepskie ucho do muzyki z filmów/gier, więc prawdę mówiąc po prostu nie wiem, nie przysłuchiwałem się aż tak muzyce z AoW3 ani z trailerów. Może jest jakaś szansa, że muzyka z AoW3, robi za placeholder, ale chyba gra jest już na zbyt dalekim etapie prac, by takie placeholdery były, chyba, że twórcy chcą zachować jakieś niespodzianki na premierę.

Mam nadzieję, że jest jakaś szansa, na większe inspiracje SM. W końcu mamy powrót Wizard Kings, więc motywy muzyczne inspirowane SM pasowałyby zapewne najlepiej.

Górski Krasnolud PW
2 kwietnia 2023, 10:42
@Fandor

Akurat jeśli chodzi o frakcję Nomadów w Age of Wonders III, to mogę polecić Wasteland Expansion, który z tego co wiem, przywraca do gry wyżej wspomnianą frakcję, a oprócz tego, są dla niej przygotowane dwie kampanie, i ze screenów, które można znaleźć w internecie całość wygląda całkiem miodnie.

Ogólnie trójka była bardzo mocno modowana, przywraca mnóstwo starych frakcji, m.in. Mroczne Elfy w Shadow Realm Expansion, który przywraca również Cień jako jeden z poziomów na mapie, a także były plany wprowadzenie kilku neutrali, inspirowanych Demonami Cienia, w internecie są nawet umieszczone screeny, ale nie wiem, czy te ostatecznie dostały się do gry. Słyszałem także o modzie przywracającym "żywych" Archontów do gry, tylko nie wiem czy to już jako frakcję, czy zestaw jednostek, są również fanowskie prace dotyczące Jaszczurów... ogólnie jest tego mnóstwo, i Age of Wonders III z pewnością odniosło moderski sukces, co pewnie dodatkowo przełożyło się na sukces tej części.

Age of Wonders 1 i 2 również ma bardzo dużo modów, jednak nigdzie nie można znaleźć ich dobrego zaprezentowania (zgaduję, że dość istotnym czynnikiem jest tutaj wiek tych gier), natomiast ciekawy jestem, jak będzie wyglądać kwestia modowania w Age of Wonders 4. Już teraz wydaje się to produkcja niezwykle rozbudowana, więc może zanim fani wezmą się za wprowadzenie własnych usprawnień, być może minie trochę czasu?

Fandor PW
2 kwietnia 2023, 23:04
Śledziłeś bardziej scenę moderską AoW? Bo ja przyznaję się, że do tej pory wcale. Tak dobrze mi się grało w podstawowe warianty tych gier, że nie czułem takiej potrzeby.

Faktycznie AoW 1 i 2 raczej dość źle się graficznie zestarzały i mody też nie robią takiego efektu, jak do H3 czy właśnie AoW3.

Mógłbyś polecić więcej modów do AoW3? Opisać co najlepsze i doradzić, czy można je jakoś mieszać ze sobą?

Hayven PW
9 kwietnia 2023, 21:47
Mamy oficjalną ścieżkę dźwiękową do AoW 4. Właśnie zabieram się za przesłuchanie, ale już widzę, że autorem jest Michiel van den Bos, odpowiedzialny również za muzykę do części pierwszej i trzeciej. Nie spodziewam się więc wielkich niespodzianek... a trochę szkoda, bo boję się, że idzie w zbyt ambientowym kierunku (na przykład muzykę z Planetfall uważam za niewypał).

Kammer PW
10 kwietnia 2023, 11:11
Chciałem powiedzieć, że jestem umiarkowanie zainteresowany AoW4 i chyba kupię preordera.

Hayven PW
10 kwietnia 2023, 13:03
A ja po przesłuchaniu ścieżki dźwiękowej stwierdzam, że nie jest źle. Nie ma powtórki z rozrywki, i chociaż brakuje mi trochę bardziej wyrazistych melodii, nie mogę powiedzieć, żebym był niezadowolony.

Kodzo19 PW
22 maja 2023, 20:37
No i się przekonałem właśnie ogrywam drugą część o podtytule tron czarodzieja i jestem zachwycony. Gdy byłem młodszym dzieciakiem Miałem z tą serią do czynienia ale coś mi się nie podobało. I chyba mam odpowiedź co. Chodzi o trudność w porównaniu z herosami age of wonders jest strasznie trudne, głównie chodzi o to całe zarządzanie brak stackujących się jednostek jak w herosach i jeszcze kwestia płacenia żołdu żołnierzom. Po latach czyli teraz udało się to opanować przy okazji grania w pierwszą część i po przeskoczeniu tej bariery gra jest naprawdę świetna.
temat: Age of Wonders - temat ogólny

powered by phpQui
beware of the two-headed weasel