Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XHeroes III - Board GameHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Cmentarz jest opustoszały
Witaj Nieznajomy!
zaloguj się    załóż konto
Podziemna Tawernatemat: Dwadzieścia lat minęło
komnata: Podziemna Tawerna

Dru PW
23 lutego 2023, 12:21
Witam Wszystkich

Dzisiaj mija moje dwadzieścia lat jak pierwszy raz zarejestrowałem się na forum o tematyce Hirołsowej i tym samym zaczęła się moja przygoda z fansceną. Chciałbym tu przedstawić historię, ciekawostki, nieznane fakty oraz wiele obrazków, które przybliżą Was do wydarzeń jakie miały miejsca na przestrzeni tych lat.

Początki

Po wstępie wiele z Was zapyta, na jakim forum mogłem się zarejestrować, ponieważ Kwasowa Grota wtedy jeszcze nie istniała. Na pierwszą myśl przywodzi Jaskinia Behemota jako najstarszy serwis Herosowy, ale nie będzie to właściwy trop mimo że w późniejszym czasie i tak do Jaskini trafię :P Zarejestrowałem się na stronie heroes.of.pl stworzonej przez Adama Pieczarę, która traktowała o czwartej części Hirołsów. Na początku zrecenzowałem parę fanowskich map do H4, potem zajmowałem się moderowaniem forum. Po paru miesiącach zgłosił się do nas twórca innej Herosowej strony prowadzącej przez @lana [Niestety nie pamiętam nazwy strony] w celu połączenia sił i stworzenia nowego Wortalu. Tak powstała Twierdza Smoka do której pomogłem stworzyć nowy Lyout, na czele z nowym logo :) Była druga połowa 2003 roku w międzyczasie padła firma 3DO, prawa do marki przejął Ubisoft, a na naszym forum zarejestrował się nie kto inny jak sam Fabrice Cambounet, producent wykonawczy przyszłej nowej odsłony Heroes 5. Twierdza Smoka oraz Jaskinia Behemota były chyba jedynymi polskimi stronami, na których działało oficjalne przedstawicielstwo włodarzy Ubisofrtu. Na forum można było Frabricowi zadać pytania o planach na przyszłą część, zasugerować pewne rozwiązania czy po protu z nim normalnie pogadać :) Wielu uważa, że Heroes 5 ma za bardzo mangową grafikę jak na serie MM, a co jak Wam powiem, że avatarem na forum producenta wykonawczego Fabrica Cambouneta była grafika Pikatchu z serii o pokemonach :P

Twierdza Smoka
Projekt Nowego Layoutu TS
Forum Twierdzy Smoka

The New look on Heroes

W międzyczasie zagrywałem się w modyfikacje do Heroes 3 z podtytułem In The Wake of Gods. Bardzo fajny dodatek tylko cierpiał na brzydotę grafik, które ówcześni moderzy dodali do gry. W tamtym okresie pod względem graficznym bardziej podobała mi się czwarta część Herosów. Pomyślałem sobie, że fajnie było by przenieść interfejs czwórki do trójki i to bez pomocy WoGa. Zrobiłem pierwsze grafiki, podmieniłem pliki i dodałem screena na anglojęzyczny serwis Celestial Heavens. Niestety jak to bywa w życiu po jakimś czasie zaprzestałem się zajmować tym projektem ponieważ wymagało to trochę czasu przerobić cały interfejs, ale na szczęście modyfikacja przeszła potem pod skrzydła Altaira, który dorobił jeszcze trochę grafik i udostępnił to szerszej publiczności.

The New Look on Heroes
Menu THNLoH
Menu THNLoH 2
Wiadmość na stronie Altaira
Wiadmość na stronie Altaira2
Wiadmość na stronie Altaira3

Upadek

Mamy początek 2004 roku i wszystko zmierza w dobrym kierunku, strona prężnie się rozwija, mamy naprawdę sporo użytkowników na forum i codziennie nowe posty. Co w takim przypadku można zrobić dalej? Niejeden powiedziałby pewnie, że rozwijać się dalej i stać się jedną z poważniejszych stron na polskiej scenie Heroes. Jednak jeden z twórców serwisu @lan stwierdził, że najlepszym rozwiązaniem było by połączyć się z ówczesnym gigantem jakim była Jaskinia Behemota. Tłumaczył to tym, że będzie miał coraz mniej czasu i nie będzie mógł współtworzyć serwisu w takim samym stopniu jak do tej pory. Jaskinia Behemota w tamtym okresie była stroną olbrzymem, setki użytkowników, skompletowane działy MM, turnieje oraz bardzo klimatyczne komnaty jak krypta z oszałamiającą ilością map, Heroesland, Osada, Arena itp. Klimat i jeszcze raz klimat, Jaskinia nie była zwykłą stroną o Herosach, to była żyjąca sesja RPG. Po oświadczeniu @lana zaczęliśmy głosowanie, za czy przeciw połączenia się z Jaskinia Behemota. Zapewne zastanawiacie się w jakiej ja byłem grupie? Otóż oczarowany tym klimatem Jaskini byłem za połączeniem się. Decyzja zapadła, łączymy się z Jaskinią, dokładnie rok po zarejestrowaniu się na forum heroes.of.pl, 23 lutego 2004 strony zostały zintegrowane. Z perspektywy czasu uważam, że to była zła decyzja, bo tak naprawdę Twierdza Smoka stała się działem Heroes 4 Jaskini Behemota i została po prostu wchłonięta, nasze forum przestało istnieć, a wraz z nim wiele użytkowników nie przeszło na forum JB w tym jeden z twórców - Adam Pieczara, po prostu Twierdza zniknęła.

Wiadomość o połączeniu

Jaskinia Behemota

W nowej rzeczywistości, wraz z nowymi pomysłami, pełen energii przystąpiłem do uaktualnienia layoutów starych działów oraz stworzenie nowego o pewnej modyfikacji do Heroes 4, czyli Equilibris :) Niestety jako człowiek bardziej graficzny niż programistyczny nie byłem w stanie stworzyć całkiem nowego działu bez pomocy osoby, która jest ogarnięta w HTML czy PHP. Mimo paru projektów, nikt za bardzo nie był zainteresowany z wdrożeniem moich pomysłów. W międzyczasie odezwał się do mnie użytkownik Tomasz B niezwiązany z Jaskinią i zaoferował mi pomoc. Nie pamiętam już jak do tego doszło, ale zacząłem dyskusje z pewnym Kwaśnym Smokiem, który powiedział, że mógłby przygarnąć taki dział jak Equilibris :) Przystałem na to, jako ze Jaskinia była za bardzo przytłaczająca, a ja jako tak naprawdę osoba z zewnątrz mało zauważalna w tej hermetycznej społeczności. Parę lat potem po wielkiej awarii i zmianie administracji zrobiłem jeszcze dla MIBa szatę graficzną dla nowego działu zwany Przewodnikiem po Jaskini i na tym moje kontakty z JB się skończyły.

Pierwotna wersja EQ dla Jaskini
Nowe tło dla Krypty
Nowy Layout dla działu H2
Przewodnik po Jaskinie


Kwasowa Grota

I tak zacząłem pracować nad nowym działem dla Groty, przy którym pomagali mi Acid Dragon oraz Qui. 24 grudnia 2004 roku na święta, użytkownicy dostali pod choinkę nowy dział Equilibris wraz z podforum „Wieżą Równowagi”, który już zresztą nie istnieje :P Początki w Grocie wspominam bardzo dobrze. Grota istniała dopiero ponad rok, a forum miało tylko parę miesięcy. Była to dobra odskocznia w porównaniu od hermetycznej i gigantycznej Jaskini Behemota.

Dział EQ dla Groty
Pierwsze przywitanie

Nowa Nadzieja

Mijały dni, mijały tygodnie, mijały miesiące i mijały lata, a tęsknota była coraz większa. Zbliżał się luty 2006 roku, a ja spoglądałem na dział Heroes 4 w Jaskini Behemota, spoglądałem i nie mogłem zaakceptować, nie mogłem się pogodzić z utratą, z utratą Twierdzy Smoka, niegdyś wspaniałego wielkiego wortalu o Herosach. A gdyby tak…., nie, to w nieporządku…, tak nie wolno….. to zostało już zapieczętowane… hmmmm…… Tęsknota stała się za wielka, dziura w sercu tylko się powiększała i musiałem coś z tym zrobić. Napisałem do byłego twórcy Adama Pieczary czy da mi błogosławieństwo na reaktywacje Twierdzy, pod postacią nowej strony. Dał błogosławieństwo, a nawet dołączył stary redaktor Barti. Zacząłem reaktywować stare działy, stworzyłem nową szatę graficzną, Twierdza stała się Bastionem Feniksa z oczywistą interpretacją reaktywacji tego ognistego ptaka. Skoro mam się w to zaangażować w sto procent to muszę odciąć się od Groty, nie mogę uczestniczyć, a tym bardziej podejmować administracyjnych decyzji, skoro myślami będę gdzie indziej. Smok nie będzie zadowolony….

Twierdza jako dział H4 w Jaskini

Rozłam

Napisałem do Acida, że tworzę nową własną stronę o tematyce Herosowej, a właściwie reaktywuję starą. Smok odparł na to, ale czemu? Czy było u nas tak źle? Może więcej krasnali na obiad? A co z działem Equilibris? Zostaje, czy zabieram bo to w końcu moje dzieło. Jako, że zostałem dobrze przyjęty jako nowy członek groty i polubiłem tutejszą społeczność to odparłem, że dział zostaje, nie chce nic zabierać Grocie, a tym bardziej jej szkodzić. Po oddaniu stanowiska i osieroceniu mojego dziecka Eq i zdjęciu wszystkich honorów zostałem zwykłym mieszkańcem groty. Baston Feniksa wystartował 23 lutego 2006 roku. Zostało ponownie uruchomione stare forum gdyż posiadałem SQL bazy forum z dnia przed zamknięciem Twierdzy. Po otwarciu forum porozsyłałem wszystkim zarejestrowanym tam użytkownikom mail o reaktywacji strony i forum. Parę osób wróciła, a nawet odpisał na maila wspomniany wcześniej producent wykonawczy Heroes 5 Fabrice Cambounet z zapytaniem czego od niego chce i skąd mam jego maila :P Niestety po pierwszym entuzjazmie na forum wiele się nie działo, mało kto wrócił, a ja zrezygnowałem i zamknąłem stronę…

Bastion Feniksa
Pożegnanie

Wolny strzelec

Oczywiście jak wiecie nie zaprzestałem aktywności w Grocie, dostałem nawet wyróżnienie Honorowy Akolita :P, dalej uczestniczyłem w dyskusjach i pomagałem w Grocie o czym pewne mało wiecie :P Trzeba wspomnieć, że chociażby jako jeden z pierwszych pomagałem i testowałem w uruchomieniu Cmentarnego Czata przed tym zanim jeszcze się tak nazwał. Pomagałem jeszcze Acidowi zaprojektować parę layoutów, ale póki Acid się nie pojawi i nie da pozwolenia to nie udostępnię ich Wam na razie :P Mam też zapisanych parę śmiesznych zrzutów ekranów z czata i forum, o których nie którzy mogą już nie pamiętać, a innych wtedy jeszcze nie było na forum :P Ostatnim większym działem w jakim pomagałem tworzyć to dział VCMI, który miał mieć bardziej szaty bardziej kolorystycznie podobne do logo projektu, ale Smok się uparł, że ma być bardziej kolorowo :P stworzyłem też działy „O projekcie” i „Nowe funkcje”. A apropo VCMI…..

Testy Czatu
Quiz
Ogólne info o każdej części
Dział VCMI

VCMI

Pewnie mało kto wie lub pamięta, ale razem z Towem, jednym z twórców platformy VCMI nawiązaliśmy współprace w 2009 roku. Owocem tej współpracy są dobrze Wam znane wyższe rozdzielczości i pasek kolejkowania jednostek w czasie bitwy. Dodatkowo stworzyłem też nowe menu z grafiką w Full HD razem z przyciskami i nową czcionką. W planach było też nowe menu wyboru scenariusza oraz zapis gry w czasie walki z nowym przyciskiem.

Menu
Menu z inną czcionką
Wybór mapy
Prototyp kolejki jednostek
Prototyp kolejki jednostek 2
Prototyp kolejki jednostek 3
Prototyp zapisu w trakcje bitwy
Ekran
Ekran 2
Czcionka
Prototyp Czcionka

Ufff, dobra, to chyba moja najdłuższa wypowiedz w historii tego forum i raczej wątpię, że jeszcze popełnię taki długi post kiedykolwiek. Ja wiem, że niektórzy to mnie już uśmiercili bo się prawie nie wypowiadam na forum, ale czytam Wasze posty i czuwam nad Kwasową Grotą cały czas :) Życzę wszystkim kolejnych wspaniałych dwudziestu lat na tym forum i mam nadzieje, że w końcu doczekamy się Heroes of Might and Magic 8, aby można było jeszcze więcej rozmawiać na ulubione tematy :)

Wraz z tym tematem zapraszam wszystkich do takich wspominek z dawnych lat i podsyłaniu jakiś fajnych zrzutów ekranu i jak ktoś jest taki głupi jak ja by pisać tylko w jednym poście o dziadowskich latach to zapraszam do dyskusji :D

Acid Dragon PW
23 lutego 2023, 22:49
W moim wieku coraz częściej stwierdzam, że mózg zdecydował się usunąć kolejne wspomnienia ;). Autentycznie nie pamiętam niektórych z przytoczonych przez Ciebie sytuacji - na przykład testów czatu, mojego upierania się przy bardziej kolorowym dziale VCMI (ale brzmi to zdecydowanie jak ja :P) czy - niestety - Bastionu Feniksa (przepraszam!).

Pamiętam natomiast Twierdzę Smoka, pamiętam @lana (nawet raz gościłem w mieszkaniu, które wynajmował razem z kolegami z roku za czasów studenckich) i pamiętam, że nie byłem zadowolony, gdy Twierdza została wchłonięta przez Jaskinię, co zmniejszyło różnorodność ówczesnego polskiego heroes-netu.

Pamiętam też, że Ty i ja mieliśmy wiele podobnych spojrzeń na nasz polski fandom i podobną chęć jego rozwijania. Z pewnością pozostawiłeś trwały ślad na fanowskiej scenie HoMM-MM i bez Ciebie wiele projektów, włącznie z Grotą, wyglądałoby gorzej. Fajnie, że jesteś z nami :).

Dzięki za napisanie tych wspomnień i dostarczenie ciekawych screenów z wartością historyczną. Jednocześnie ufam Twojemu osądowi w kwestiach ewentualnej publikacji rzeczy dotyczących Groty ;).


Dru PW
24 lutego 2023, 08:52
Może niektórzy potraktują ten mój wywód jako przechwałki, czy laurka i może jest to poniekąd prawda, ale bardziej zależało mi na przybliżenie tych historii młodym osobom, jak to dawniej było i spisaniu wspomnień, póki jeszcze się one nie ulotniły. Bo tak jak wspomniałeś Acidu niektórych rzeczy już się nie pamięta, a będzie tylko gorzej :P

Cieszę się, że Kwasowa Grota dalej funkcjonuje, bo drugiej takiej klimatycznej i unikatowej strony jak AC to po prostu nie ma w polskim, a może i światowym internecie. Wcześniej w podobne tony uderzała Jaskinia Behemota, ale szczerze mówiąc, obecnie jest tylko cieniem swojej dawnej potęgi

Yaaqob PW
24 lutego 2023, 14:27
Ale fajny temat pro memoria. :-)

Mam nadzieję, że nie będziecie mieli mi za złe, jeśli też wspomnę coś sprzed ok. dwudziestu lat. ^^'

W tym czasie byłem [kontrowersyjnym! ;-P] członkiem (rozsławionego przez magazyn "Click! Fantasy") portalu twierdza.prx.pl (pamięta ktoś ten portal?) :-D
Grotę też odwiedzałem od samego jej zaistnienia, będąc zafascynowany Gildią Mrocznych Tajemnic. Przygotowałem podówczas, na jej podstawie, skróconą wersję "Historii Might and Magic" dla twierdzy.prx.pl ;-P nieudolnie dopisując też akapity o historii Antagarichu. ;-P
P.S. Wciąż czekam na dodanie "Sagi Antagarichu" do Gildii Mrocznych Tajemnic. Nadziei wciąż nie straciłem. ;-P
Inna "herosowa" ciekowstka z twierdzy.prx.pl - jej aktywnym użytkownikiem był niejaki Kelly, który podawał się za jednego z tłumaczy polskiej wersji "Heroes 3" i osobę odpowiedzialną za tolkienowskie i nieoczywsiste tłumaczenia typu "Enty", "Uruki", czy "Alpy"; do dziś pamiętam ciekawą dyskusję z nim na ten temat. ;-)

Dru PW
24 lutego 2023, 14:51
Oczywiście, że możesz wspomnieć Yaaqubie, w końcu ten wątek ma temu służysz by powspominać dawne stare czasy:)

A możesz coś więcej zdradzić na temat tej ciekawej dyskusji? Zawsze chciałem wiedzieć co kierowało autorami tego tłumaczenia:p

A twierdzy nie kojarzę niestety...

Tarnoob PW
24 lutego 2023, 20:17
Moja przygoda z fandomem zaczęła się później, bo dopiero w 2007 roku, chyba latem. Wtedy dołączyłem do nieistniejącego już forum Centrum Heroes III pod adresem heroes3.mojeforum.net pod pseudonimem Tarnum. Była tam dyskusja o Forge i chyba tak trafiłem do Groty, a z niej do Akademii Wojny, gdzie chyba w parę miesięcy awansowałem na moderatora, a w czasie, którego nie pamiętam bliżej, zrobiłem tam trochę opisów miast i stworów. Jakoś w 2009 zainicjowałem tam konkurs na projekt nowej szkoły magii, który miał chyba kilka edycji.

Gdzieś w 2008 roku dołączyłem do JB, a w 2009 zacząłem rozwijać tamtejszy dział MM6 na bazie szkiców, które zostawił Misza – autor starego serwisu MM7. Niejaki Gnom dalej mi wypomina i to publicznie, że lata temu miałem plany to dokończyć i przez to psioczy na moje inne propozycje, czym cóż, nie zachęca do współpracy ani mnie, ani chyba też innych. Na szczęście inne strony jak Grota są bardziej łaskawe w przyjmowaniu współpracy.

Jakoś w 2011 szkicowałem też grotowy serwis o HotA; wtedy chyba jeszcze nie było CMS-u. Ostatecznie został z tego artykuł mojego współautorstwa. Rozważałem też inne projekciki jak serwisy Heroes Chronicles i KB: Legend oraz Might and Magic Wiki w ramach portalu nazwanego obecnie Fandom. To dalej istnieje i dalej tam wisi stary artykuł o Niebiańskiej Kuźni, chyba też głównie mojego autorstwa. Przymierzałem się też do tłumaczenia serwisu H3 na angielski, ale jeśli dobrze pamiętam, to publikowanie na forum własnych tłumaczeń własnych tekstów było tam zwalczane. :-P Były też ze dwa inne pomysły, ale nie wiem, czy mogę je wyjawiać, bo mogły być zakulisowe.

Jakoś w 2015 straciłem swój słomiany zapał do rozwijania fandomu. Skupiłem się na Wikipedii i Wikibooks, czego nie żałuję, co trwa do dziś i co może prędko się nie skończyć. Tematy, na które piszę – matematyka, fizyka z astronomią, filozofia, religia, polityka i języki – są chyba niewyczerpywalne i sporo czasu wymaga nadążenie za natłokiem nowości, bo np. co roku przyznawane są dziesiątki nagród naukowych, co najmniej dziesiątki encyklopedycznych ludzi umierają, a co najmniej dziesiątki ludzi stają się encyklopedyczne, np. dzięki profesurze lub jakiejś nagrodzie. Wikipedia zawiera też listy książek różnych autorów, a one się ciągle wydłużają. W innych encyklopediach internetowych i na YouTube co miesiąc pojawia się coś wartego linkowania na Wikipedii. Dorosłe życie ogranicza czas nawet na to, dlatego obawiam się, że do opisywania gier MM prędko nie wrócę.

Mimo to zaglądam do polskiego MM-netu co najmniej raz w tygodniu i to chyba też się prędko nie zmieni. (-: H3 odpalam raz na rok lub rzadziej, ale śledzę aktualizacje HD Moda; może doczekam się swoich wymarzonych bajerów, wyłożonych obszernie na fejsbukowej Hirawce. Jestem tam jakoś od 2017 i to ja mogłem wciągnąć do jej administracji ludzi z JB. Byłem też współautorem zaproszenia Davida Mullicha do tamtejszego AMA.

Yaaqob PW
28 lutego 2023, 12:59
Dru:
A możesz coś więcej zdradzić na temat tej ciekawej dyskusji? Zawsze chciałem wiedzieć co kierowało autorami tego tłumaczenia:p
Jeśli dobrze pamiętam, ów Kelly był wielkim fanem fantastyki(zwłaszcza Tolkiena), ale niekoniecznie znał "Might and Magic". ;-P Szukał więc "tolkienowskich" odpowiedników nazw dla przedstawionych w "Heroes 3" istot lub sięgał do różnych mitologii (np. germańskiej skąd wziął "Alpy" czy "Sylfidy"). ;-) Polski wydawca/dystrybutor (ktoś pamięta która to była firma? CD Projekt?) na propozycje Kelly'ego przystał. :-D

Nicolai PW
28 lutego 2023, 13:02
To jeszcze pozostaje pytanie dlaczego "Tower" to "Forteca" a "Fortress" to "Cytadela"? :P

AmiDaDeer PW
28 lutego 2023, 13:05
Yaaqob:
Polski wydawca/dystrybutor (ktoś pamięta która to była firma? CD Projekt?)
CD Projekt był późniejszym wydawcą, który część tych potworków tłumaczeniowych (choć nie wszystkie) naprawił. Tutaj prawdopodobnie chodziło o Cenegę.

Fandor PW
28 lutego 2023, 15:00
Coś mi świta, że firmą odpowiedzialną za potworki tłumaczeniowe było Mirage. Jeżeli się mylę, to niech ktoś sprostuje.

O ile Tower jako Forteca jest kompletnie nietrafione, to muszę przyznać że Citadel/Cytadela dużo bardziej by mi pasował do miasta na bagnie, a raczej głównie gram po angielsku.

AmiDaDeer PW
28 lutego 2023, 15:39
Tak, masz rację - wtedy to było Mirage. Cenega to nowszy twór, wynikający z połączenia Mirage i IPS Computer Group.

Kammer PW
22 maja 2023, 20:04
22 V stanowi dzień, w którym mija dziesięć lat temu zawitałem do Groty. Pomyślałem, do czego zainspirował mnie mocno Dru, by trochę powspominać, co przez tę dekadę porobiłem tu i ogólnie w community.

---

Na pewno zacząłem od DoC-a, próbowałem znaleźć mój pierwszy post, pamiętam, że proponowałem tam zmiany kosztu dwóch kart, ale nie jestem w stanie tego wykopać. Najstarszy post, jaki wykopałem to było to: https://www.forum.acidcave.net/topic.php?TID=1935&pid=70707&page=6#70707 Fajne ID, 70707, trochę krindżowa treść.

Ogólnie w początkowej fazie mojego pobytu tutaj DoC był dla mnie dość istotny, brałem udział w przebudowie działu DoC-a, zerknijcie tutaj. Ja wymyśliłem, by dodać:
- kolumny format (wycięte dosłownie ze screenów z gry);
- rzadkości, trochę mnie gryzło, że dałem tylko taki prosty pasek, ale uznałem, że prostota to jest to;
- rodzaju ataku. To ogólnie było dość śmieszne, bo nie miałem pomysłu, skąd wziąć takie grafiki (w grze nie było niczego takiego), więc po prostu z działu H2 wziąłem dwie grafiki, superprofesjonalnie je zmieszałem na strzelca-wojownika, trochę przemalowałem. Wydaje mi się, że spoko wyszło;
- wycinanie grafik umiejętności było mordęgą, ale chyba warto było;
- kolumny magii, gatunku i profesji. Pamiętam, że Dark Dragon miał obiekcje, czy dodawać coś takiego, ale czułem, że w przyszłości będą interakcje wymagające takich rzeczy i miałem rację.

Ale, jak to mówią, nie ma beczki miodu bez łyżki dziegciu, pamiętam, że miałem ogarnąć dodanie nowych kart do działu, na co nie umiałem znaleźć energii i czasu. Minęło lato, wrzesień, chyba nawet październik i finalnie to Dark Dragon musiał sam je dodać, cóż, można uznać to za moją porażkę.

---

Niemniej przed działem DoC-a był jeszcze jeden, w którym maczałem palce, był to dział Heroes Kingdoms pod Irhakiem. Samą gierkę lubiłem, całkiem fajnie się w nią grało, więc czemu miałbym nie pomóc?

Ten dział dostał dość mało uwagi, a wydaje mi się, że jest bardzo porządny, ta 100% odpowiadałem za miasta, śmiesznie się robiło Inferno, jak nigdy nim nie grałem i dopiero podczas tworzenia działu zobaczyłem jak wygląda ich miasto. Wydaje mi się, że robiłem też za magie, baaardzo niejasno mi coś świta, że gdzieś tam możecie znaleźć jakieś moje dopiski dość charakterystycznym dla mnie kolorem #33b6d1. Zasadniczo to był mój drugi kolorek, nie pamiętam, jaki dokładnie był ten pierwszy, ale był ciemnym niebieskim, pamiętam, że mi się nie podobał i trochę na ślepo jeździłem po kole kolorów w dziale HK i trafiłem na ten, który już ze mną na stałe został. Generalnie zawsze celowałem w niebieskie, dwa moje pierwsze avki też takie były, ot:


---

A do czego innego mogą się przydać kolorki, jak nie do moderowania? Dość szybko się dorobiłem Strażnika, chyba w rok i kwartał? To było całkiem ciekawe doświadczenie. Pierwszym stolikiem, jaki objąłem, był ten od nowo zapowiedzianego H7, z Alamarem -- https://www.forum.acidcave.net/table.php?ID=31. Nie mam za dużo jakichś specjalnych wspomnień z tego okresu, poza jednym -- GARGANTUICZNYM tematem Heroes 7. Myślę, że błędem było pozwolenie mu się tak rozrosnąć, kilka razy były z niego wydzielane rzeczy, ale chyba za mało.
Z czasem dorobiłem się też działu H5, który już potem i tak zawsze był martwy, oraz modderskiego, tu zrobiłem temat od zarządzaniem modami i wywarłem presję na Trithu, by go przypiął na górze: https://www.forum.acidcave.net/topic.php?TID=2829 (tak z perspektywy czasu dochodzę do fundamentalnej konkluzji, że byłem niemiły wobec Tritha, wybacz mi Dood, plox :(), lata później podzieliłem temat HotA.

---

No dobra, mamy już za sobą cztery tysiące znaków i chyba pora na wspomnieniu o oczywistym loksodonie w pokoju. Tak, Panie (jeśli jakieś tu są) i Panowie, pora na akapit o V**i. Rozczarowany nieudolnościami poprzednich teamów postanowiłem samemu zostać liderem Bori, mało wtedy wiedziałem, jaka mordęga mnie z tym czeka. W tym celu na początku sierpnia napisałem post. Potem było tylko ciekawiej, zebrałem sporo osób o… o… bogatych osobowościach i w sumie zacząłem trend pt. modderzy mają własne stoliki w Grocie. Łącznie na tym stoliku napisano grubo powyżej tysiąca postów, z czego sporo było, no cóż, żarciem się między sobą. Z perspektywy czasu muszę przyznać, że cokolwiek przykro się w tym brało udział, bo ja starałem się jak mogłem, by do jakiejś koncepcji dojść, jakiś kompromis ustalić, a pewne osoby obracały w niwecz wszystko co pisałem, antagonizując siebie i innych przeciwko mnie.
Wydaaaaje mi się, że z czasem moja koncepcja Vori troszkę ewoluowała, na pewno zawsze byłem przeciwko Yeti i za wendigo. Najpierwszą koncepcją byli słudzy Kreatorów, moim pomysłem była kampania, w której walczy się z Forge… Z czasem wymyśliłem koncepcję Hołodomoru, bo wiecie, na północy było mało jedzenia i klimat dość nieurodzajny, więc dość logiczne, że mieszkańcy mogli zostać dość mocno splugawieni i przemienieni. Finalnie, demokratycznie doszliśmy, do powiedzmy, kompromisu. To była trochę, z perspektywy czasu, nudna i mało odkrywcza koncepcja, ale potem sporo takich wątków się przewijało w Ruinach, więc… chyba nie była taka zła?
Co może niektórych zszokować, Vori MIAŁO komplet modeli. Zrobił je Mad Hatter i, tak wyglądały jak od Mad Hattera, ale działały.
Zaletą Vori na pewno były memy (możecie wymienić, kogo poznajecie):



Generalnie po Vori był jeszcze jeden projekt, Godzili i spółki, dość ciekawie go wspominam m. in. Ze względu na tak zwaną dildię magów

Generalnie dość chłopakom kibicowałem, ciekawie było zobaczyć kogoś jeszcze walczącego z tym niewdzięcznym tematem.

---

Jest jeszcze jeden element, o którym nie wspominałem, a który był dość… chyba istotny. Słyszeliście kiedyś o grotowym klanie DoC-a? No to teraz już słyszeliście. Powstał i to w sumie tyle. Nie wiem, jak, ale od Smoka wytargowałem na niego stolik na forum… Pamiętam, że na nazwę początkowo mieliśmy wziąć Zwłoki Foki. Pamiętacie o podcaście Groty? To świetna okazja, by odświeżyć sobie klasyka, zapraszam na przerwę!



---

Sześć i pół tysiąca słów za nami, w Wordzie słówka się stuka przyjemnie, prawdziwi wyjadacze Groty wiedzą, o czym teraz będę mówił. Tak, tak, tak, oto UCZTY POKOJU.
Uczty Pokoju to był wielki projekt RPG, zasadniczo sequel Uczty Pokoju (liczba pojedyncza), prowadzona przez Wiwerna, potem jeszcze z pomocą Garcia. Nie wiem, który raz już używam tego słowa [narrator: piąty], ale to było ciekawe doświadczenie. W UP zebrała się prawdziwa śmietanki Groty, crčme de la crčme. Było nas kilkanaście osób, mieszkaliśmy w jeziorze i zagrabiliśmy dla siebie Cmentarz.
Tutaj muszę uczynić szapoba w stronę Wiwerna, bo ogólnie całkiem ciekawą inicjatywę sobie wymyślił, z perspektywy czasu czuję, że to wszystko było ładnie przemyślane i… chyba z dwa lata zgrabnie szło. Niestety, jak i wszędzie, tak i tutaj różne mocne osobowości musiały popsuć sytuację.
Miałem dwie postacie. Pamiętam, że już w pierwszym odpisie pozwoliłem sobie na za dużo, nie pamiętam dokładnie co mną kierowało, chyba po prostu nie znałem formuły i chciałem się swobodnie pobawić. Moja postać dość szybko zdechła. Z drugą już dłużej się pobawiłem, niestety, do końca przylgnęła do mnie łątka chłopca do bicia, trochę niefajnie się grało, jak każdy chciał mnie zabić. Z takich pamiętniejszych rzeczy, które wspominam:
- walka z Garettem w Mrocznej Puszczy, gdzie generalnie każdy z nas osbie wyciągał pokemony z DoC-a, a Wiwern dopiero po tygodniu z hakiem nas przeczytał i odpisał;
- stopniowe wskrzeszanie Ważnej Postaci z UP1, którą Bychu na fuksie zabił;
- jak Wiwern zniknął sobie na tydzień, zostawił Garcia bez informacji i ten próbował jakoś sesję prowadzić;
- gracza-wampira wydłubującego sobie oko srebrną łyżką;
- moje, myślę, magnum opus. Byłem w przeszłości, opisywałem retrosy mojej postaci, nie było w pobliżu mnie żadnych graczy i mogłem popuścić wodzy mojej grafomanii i kreować wydarzenia. Generalnie to właśnie ten etap UP najmilej wspominam.

UP zakończyło się dość wybuchowo, zbanowałem Wiwerna z Groty i przez pięć kolejnych lat usuwałem jego kolejne multikonta. Jednym z moich ulubionych były Gacie Santora (postać Nicolaia, Santor, nie gacie) albo Tata, mający za avatar źle wykadrowane zdjęcie Grzegorza Napieralskiego.
Mam jeszcze trochę wspomnień z UP, ale generalnie są to raaczej trochę chaotyczne elementy, nie ma co o tym gadać.

---

Kolejne lata są już trochę bardziej chaotyczne i nie do końca pamiętam, co się kiedy działo. Na pewno brałem udział w tworzeniu działu H5, jak zresztą cała aktywna wtedy Grota. Z perspektywy czasu chyba błędem było wsadzenie wszystkiego pod ihinty…
Chciałem też zrobić dwa mniejsze działy: Might and Magic: Shutdown, ale gra mi nie chciała potem ruszyć na laptopie i generalnie nie miałem jak spisywać rzeczy do tabelek, oraz Might and Magic: Chess Royale, w którą grało się całkiem ok, ale gigatransakcje, błyskawiczne porzucenie rozwoju gry i w sumie niskie zainteresowanie grą mnie odwiodło od tego.
Generalnie zauważyłem, że lepiej mi się pracuje pod czyimiś auspicjami, albo jak dostanę jakiś mały element do dbania, na przykład Cormorant na Cmentarz, dodawałem co jakiś czas tam nowe teksty, chyba nawet na Boże Narodzenie, Wielkanoc zrobiłem eventy z czysto okazjonalnymi cormami, podobnie na premierę którychś Gwiezdnych Wojen. Z kolei w JB przejąłem opiekę nad Szczerbatą Szczęką, konkursem na najśmieszniejsze teksty z Ogniska.

Taką ideologię stosowałem przy współpracy z Drwalem nad dwoma działami:
- VCMI, który w zasadzie Drwal sam zrobił, ja miałem dopełnić poradnik modderski, przy którym się dość mocno inspirowałem Alamarem i Długouchą i z perspektywy czasu myślę, że jednak trochę średnio wyszło, głównie przez małą ilość treści;
- King’s Bounty, gdzie tłumaczyłem list. Tutaj się chciałem początkowo inspirować tłumaczeniem Łozińskiego Władcy Pierścieni i w podobny sposób chciałem tłumaczyć nazwy własne. Bargash Eyesore miał być Bożydarem, a Johnno Makahl – Januszem. Chyba dobrze, że z tego zrezygnowałem.

---

Niereformy, działanie, a raczej nie-, Sondu Najwyższego, bajzel ze skórkami, preferencyjne traktowanie oraz generalnie poczucie braku docenienia sprawiły, że generalnie zacząłem szukać hirków poza Grotą. Wydaje mi się, że to +/- wtedy na poważnie się wciągnąłem w modowanie już jako kodowanie, a nie wymyślanie frakcji. Wkrótce po wydaniu przez MDT Tides of Unrest wydałem submoda do niego o jakże wdzięcznej nazwie Hills of Unrest, on zmieniał zdolności trzech alternatyw na, moim zdaniem, znacznie ciekawsze. W planach miałem też więcej oraz paczkę z bohaterami, ale przez brak grafik zarzuciłem. Może teraz, korzystając ze Stable Diffusion, nadeszła pora, by to wznowić?
Pamiętam też, że trochę kołczowałem ANDRe’a z modowania VCMI. Mega mi serce roście patrząc na jego Pawilon i Antagarich Burning, mega robotę robi.

---

Z czasem jednak się przekonałem, że to nie modding jest najbardziej sexy dla ludzi.
A jest nim PvP. Brałem udział w organizowaniu wszystkich trzech edycji Mistrzostw Polski: 2018, 2019, 2020. Wtedy, na żywo, 1500 uczestników i mural były fajne, ale, jak patrzę tak z dalszej perspektywy czasowej, to to było mega osiągnięcie, bezapelacyjny szczyt popularności H3 w Polsce, wejście w mainstream.

Pokłosiem tych wydarzeń jest server Discord JB, którym de facto kieruję. O ile nadal widzę trochę niedociągnięć, o tyle myślę, że ogólnie całkiem fajnie wyszło, ludzie są, gadają, niusy się nawet klikają, może nawet dalej jest nadzieja dla (XoM&M).

---

Przyznaję, już zostało mniej czasu i energii na aktywne działanie w community, co, mam wrażenie, jest elementem nieuchronnie występującym w pewnym wieku, ale nadal staram się utrzymywać w dobrym stanie, że tak powiem, elementy krytyczne – mirror HotA w Skarbcu, ogólnie Skarbiec, bo tam regularnie wrzucam nowe wersje Kronik Mistrza, ostatnio też pomagałem przy dziale H3HD, jestem całkiem zadowolony z tych dwóch siedlisk na samym dole (przy okazji zauważyłem, że żywiołaki ognia są odporne na ogień i podatne na ogień, super tłumaczenie…), zresztą trzy lata temu zostałem Starożytnym i niedawno wygrałem konkurs na ulubionego Strażnika. Pisałem też duże niusy podsumowujące prace HotA Crew jak ten i ten.

W sumie z HotA wiąże się jeszcze jedna taka dość smutna anegdotka, że byłem jednym z pierwszym moderatorów na ich serwerze Discord, przez długi zresztą czas byłem jedynym aktywnym w PL/ENG (na rosyjską stronę bałem się zaglądać), po czym zostałem bez żadnego powodu wyrzucony i uznany za personę non-grata. Generalnie najlepiej jest tamto miejsce unikać szerokim łukiem, dacie wiarę, że od trzech lat nie pojawił się tam żaden nius o HotA, mimo że twórcy trochę info pokątnie przekazywali?

---

Mimo wyraźnego spadku w dziedzinie PvP nadal staram się trochę pomóc, jak uważam, że coś jest wartościowe. Pomogłem lekko w organizacji turnieju Taste of Haste, który pokazał, że krótki timery w PvP mają sens, od lat staram się pomagać w ramach możliwości w organizacji Ligi Heroes, no i pomogłem w mega inicjatywie, jaką jest Ashan Arena II.

---

Niemniej, nie porzuciłem modowania, jestem w zespole Day of Reckoning, możecie kojarzyć z trailera i pokazu kilku jednostek. Poniżej łapcie ekskluzywny screen, który załatwiłem specjalnie dla Was!


---

Powoli dobijam do 15k znaków i 2k słów, chyba nawet w złotej epoce UP nie pisywałem często tak długo. Tym niemniej, wydaje mi się, że więcej już za bardzo nic z siebie nie napiszę. Z tego miejsca, chciałbym podziękować za, hmm, kontakty, znajomość z kilkoma osobami, których znajomość była dość kształtująco-formująca (w kolejności analfabetycznej): Nicolai, Andruids, Wiwern, Morglin, Drwal. Dzięki, chłopaki.

Bajan PW
22 maja 2023, 22:59
DoC czy inne elementy sceny heroesowej na dobrą sprawę w ogóle mnie nie obchodziły, ale miło zobaczyć jak od kolesia od śmiesznego Vori jesteś w obiecującym DoR, prawdziwym Vori na jakie zasługujemy. Następne lata już nie dadzą takich wspomnień, bo marka wygasa, ale kto wie co się jeszcze zdarzy. Sukcesów w moddingu i banowaniu frajerów.

Nicolai PW
23 maja 2023, 11:37
Żyraf:
Generalnie po Vori był jeszcze jeden projekt, Godzili i spółki, dość ciekawie go wspominam m. in. Ze względu na tak zwaną dildię magów
Hah, złote czasy Groty miały istny wysyp projektów frakcji do H3. Część z nich była naprawdę osobliwa. Acz w moim, prywatnym serduszku szczególne miejsce należy do Szklarni Szalonego Kapelusznika :)


Dru PW
28 września 2023, 11:12
Ostatnio przy okazji dwudziestych piątych urodzin jaskini behemota odwiedziłem stare forum i znalazłem wątek o połączeniu Twierdzy Smoka i jaskini, którego szczerze mówiąc nie kojarzę. Możliwe, że z powodu ogromu forum nawet nie zdołałem go wtedy przeczytać, co by potwierdziło mój brak aktywności w tym temacie.

Widać w tym wątku nastroje oraz obawy jakie zapanowały po połączeniu stron. Mało kto przeniósł się z forum Twierdzy na forum jaskini, a ci którzy się przenieśli, podkreślali panujący na forum chaos i ilość tematów do ogarnięcia. Zachowała się również ostra wymiana zdań między Acidem, a hetmanem jojo na temat konsekwencji tegoż połączenia.

By oddać klimat ówczesnej jaskini, trzeba zwrócić uwagę na styl wypowiedzi ówczesnego administratora jaskini czyli hetmana jojo. Wygląda to tak jakby hetman grał w sesję RPG i odgrywał rolę krasnoluda, tak to jest gdy klimat wejdzie za mocno ;P.

W temacie przewija się również wątek autokratycznych rządów jojo i widać, że nie tylko ja miałem problem z przebicem się ze swoimi pomysłami w jaskini bo Acid też wypowiada się na ten temat. Swoją drogą wiadomo jak jojo został obalony z naczelnego uberadministrstora, bo nie śledziłem losów po wielkiej awarii?

W każdym razie żałuję, że to połączenie nastąpiło, bo twierdzy Smoka już nie ma, a jaskinia po roku doznała awarii i nigdy już się powróciła do swej poprzedniej formy. Kto wie, może gdyby twierdza nie została wchłonięta, była by teraz numerem jeden po wielkim treku w jaskini ;P

To taka przestroga na przyszłość jakby ktoś myślał o łączeniu stron w jakiejkolwiek tematyce nie tylko naszego heroesowego podwórka ;)

Jakby ktoś był zainteresowany jestem w posiadaniu ostatniej bazy danych forum Twierdzy Smoka przed połączeniem, można byłoby wgrać tą bazę na jakiś serwer i uaktywnić oraz poczytać jak to kiedyś wyglądało, ale ja się na tym nie znam...

Wiem, wiem, że znowu wzięło mnie na wspominki przy okazji urodzin jaskini i mało kogo to interesuje ;P

Acid Dragon PW
30 września 2023, 15:42
Poruszyłeś trudny temat.
Według mnie w historii Jaskini były lepsze i gorsze czasy, ale te pod rządami krasnala jOjO wspominam nienajlepiej. Różnice w myśleniu jego i moim ostatecznie okazały się nie do pogodzenia. A odpowiadając na Twoje pytanie o jego "obalenie" to w sumie sam się obalił ;). Nie było żadnej wielkiej rewolucji. Jego aktywność zanikła. Ale też nie był w stanie nic zrobić, ponieważ jego rola była w zasadzie decyzyjno-przywódcza, jednakże nie szły za tym umiejętności tworzenia stron internetowych, zarządzania treścią czy technicznej naprawy serwera, co okazało się niezbędne w trakcie dużej awarii. Po niej władzę w Jaskini przejęły osoby, które faktycznie coś potrafiły zrobić, zamiast tylko rządzić. W tym Gnom, który dba o Jaskinię do dziś.

Historia z Twierdzą Smoka jest też nieco bardziej skomplikowana. Nie było to bowiem wrogie przejęcie konkurencyjnej strony przez wrednego krasnala dążącego do postawienia flagi Jaskini na każdym calu polskiej sceny HoMM (choć owszem, miał takie zapędy). @lana, czyli ówczesnego głównodowodzącego Twierdzy, nikt przecież do tego nie zmusił, ani nie nakłonił podstępem. Choć nie pamiętam dokładnych powodów przejęcia Twierdzy, tak wydaje mi się, że prowadzenie strony mogło w pewnym momencie @lana trochę przerosnąć. Jaskinia miała wszak swój serwer, którego @lan nie musiał opłacać i swoje forum, którego @lan nie musiał już naprawiać. Miałem okazję go poznać osobiście, a nawet gościć w jego mieszkaniu studenckim wynajmowanym z kolegami na pierwszym roku studiów. Wspominam go jako niezwykle sympatycznego, inteligentnego i zdolnego człowieka, ale jednak bez pewnej iskry pasji, która byłaby mu potrzebna, gdyby chciał Twierdzę rozwijać. Zresztą widać, że ostatecznie zmienił zainteresowania i dziś już nie zajmuje się żadną aktywnością w kręgach HoMM. Oczywiście trudno powiedzieć "co by było gdyby", ale wydaje mi się, że Twierdza Smoka mogłaby dziś istnieć jako część różnorodnej sceny fanowskiej tylko wówczas, gdyby znalazły się nowe osoby z umiejętnościami i chęcią, by tę stronę technicznie, informatycznie rozwijać.

Być może w tamtym, konkretnym punkcie w czasie decyzja o połączeniu Twierdzy z Jaskinią wydawała się dobra - ocaliła chociaż część materiałów Twierdzy, zapewniając im większe grono odbiorców, a w przypadku braku połączenia Twierdzy nie byłoby komu jej rozwijać i w rezultacie i tak przestałaby istnieć.
Czy mogło być inaczej i mogły się znaleźć nowe osoby, które popchnęłyby stronę w nowym kierunku i do dziś ją rozwijały gdyby miały szansę? Tak. Ale jakie było na to prawdopodobieństwo? I czy @lan postąpiłby rozsądnie gdyby na to liczył?

avatar PW
30 września 2023, 20:50
Tak na boku - miałem okazję poznać jOjO osobiście. Jego avatar zbytnio nie odbiegał od rzeczywistości :)

Tarnoob PW
1 października 2023, 02:16
Mnie tam klimatyczne aktorstwo w JB – krzewione chyba właśnie przez jOjO – nigdy nie przeszkadzało, a nawet całkiem kręciło, kiedy dołączałem tam jako młodzik; sam to praktykowałem, choć po latach trochę się znudziło. Szanuję to, że w Jaskini profile mają swoje biogramy – można się tak powymieniać wiedzą o świecie HoMM i pomysłami na narracje. Trochę mi tego brakuje w innych serwisach.

Tamtej przedpotopowej fuzji nie śledziłem, ale jako że się nie znam, to się wypowiem. Przekonuje mnie Acid, przestrzegając, że synteza co prawda zabija tożsamość i może się przyczynić do śmierci, ale jednocześnie przed tą śmiercią chroni. Nie brakuje stron o HoMM, które po prężnych kilku latach zniknęły, np. obie ligi – nowsza World of Heroes i starsza, z domeną ligaheroes.pl. Być może by przetrwały w tej czy innej formie, gdyby się sprzężyły z innymi stronami silniej niż tylko wymianą linków i uścisków dłoni na konwentach. Dzieje Twierdzy Smoka przypominają trochę te NWC – 3DO pociągnęło je na dno, ale już po tym JVC pisał, że nigdy nie żałował sprzedania swojej firmy, bo wiedział, że samodzielnie mogłaby podzielić smutny los wielu innych.
temat: Dwadzieścia lat minęło

powered by phpQui
beware of the two-headed weasel