Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XHeroes III - Board GameHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Cmentarz jest opustoszały
Witaj Nieznajomy!
zaloguj się    załóż konto
Biblioteka Legendtemat: [przybity] Historia (K)Ashanu
komnata: Biblioteka Legend
strona: 1 - 2

Alamar PW
5 lutego 2007, 15:01
INFORMACJE OGÓLNE

(K)ASHAN – nowy początek

Heroes 5 przedstawia nowe uniwersum – niezwiązane z Erathią, starymi opowieściami czy bohaterami, do których przywykliśmy.
To jest nowy (wszech)świat, z nowymi protagonistami i nowym przeznaczeniem. Ale by zrozumieć przyszłość, o którą będziemy walczyć, wpierw trzeba poznać przeszłość.

--------------

SMOKI:

W nowym uniwersum Might and Magic, smoki nie są już "olbrzymimi, uskrzydlonymi, zionącymi ogniem gadami", ale pierwotnymi bogami Ashanu i uosobieniem magii.
Mieszkańcy Ashanu są świadomi obecności smoków i traktują je z szacunkiem, jeśli nie z nabożną czcią. Składają na nich przysięgi ("Przyrzekam na Elratha...") a ich obecność jest obecna w niemal każdej rozmowie. Elitarne oraz tajne stowarzyszenie "mistycznych wojowników" znane jako Smoczy Rycerze, związało się z tymi legendarnymi bestiami. Zaczerpnęli swoje magiczne moce od wrodzonych zdolności smoków (lot, zionięcie ogniem, odporność na ziemskie/niemagiczne bronie). Mogą nawet dosiadać smoków. Niektórzy nawet powiadają, że potrafią przybierać formę smoka!
Dzisiejszymi dniami, tylko pomniejsze smoki stąpają się po Ashanie. Starsze smoki przebywają w Królestwie Dusz, wysłuchując modłów i wyczekując na dzień, kiedy będą mogły powrócić na Ashan.

Smoki Ashanu można porównać do Mocy z Gwiezdnych Wojen, zaś Smoczych Rycerzy do Rycerzy Jedi.

PIERWOTNE SMOKI:

ASHA – Smoczyca Ładu
"Na osiem głów Ashy!" - Tieru
Jest boginią stworzycielem, matką czasu i przestrzeni, istotą o trzech obliczach – narodzin, życia i śmierci.
To ona uformowała ten świat, a później wykluła sześć Smoków Żywiołów, by nad nimi panować.
To ona kontroluje losem każdego śmiertelnego stworzenia – przędzie nić życia przy narodzinach, ocenia je przez całe ich życie i przecina nić wraz ze śmiercią istot.
Asha jest prawdziwie neutralnym bytem. Nie okazuje względów dobrym czy złym, krasnoludom, elfom czy orkom. Całe uniwersum to jej domena.
Jednakże, jest ona diametralnie przeciwna źródłom Chaosu uosabianym przez jej szalonego brata i jego obłąkane dzieci – demony.
Legendy głoszą, że po Wojnach Stworzenia, Asha wycofała się w bezpieczne miejsce na księżycu Ashanu (jednym z trzech), by tam zapaść w uzdrawiający sen.
Asha nie jest bezpośrednio wyznawana przez nikogo. Jest ponad te rzeczy, ale użycza swych mocy zakonom Cichych Sióstr oraz Ślepych Braci, którzy asekurują kobietom przy narodzinach, wygłaszają przepowiednie czy odprawiają rytuały pogrzebowe.

URGASH – Smok Chaosu
Smok Chaosu jest "surowym, nieokiełznanym bytem". Pierwotny chaos jest niewyczerpaną energią i nieskończoną ilością form.
Urgash jest drapieżny i nienasycony, jest jak "wąż, który pożera własny ogon".
Jest ojcem dzikiego zniszczenia, szalonych mutacji i niepohamowanego szaleństwa. Jest także ojcem demonów.
Został dawno temu wygnany do jądra Ashanu, by tam zapaść w sen, lecz mimo tego, demony nadal chcą urzeczywistnić jego pragnienia.

SMOKI ŻYWIOŁÓW:

ELRATH – Smok Światła
Złoty Smok Światła jest czczony jak Bóg słońca i opiekun (legalnej) władzy, prawdy, honoru i sprawiedliwości.
Jego słudzy nie ustają w wyszukiwaniu miejsc splugawionych mrokiem, by je "oświetlić", pokonują zło i sławiąc przy tym osobistą dzielność oraz heroizm.
Elrath jest czczony przez jego sługi – anioły, które zostały niemal wybite do nogi podczas Pierwszego Najazdu Demonów. Obecnie Elrath jest opiekunem Świętego Imperium Gryfa (Przystani).

ARKATH – Smok Ognia
Brązowo-czerwony smok ognia jest nierozważny, pełen brawury i przeważnie w złym humorze. Jest samolubny i w gorącej wodzie kąpany, lecz srogi w walce, kierują nim zaś impulsy i namiętności.
Jest najczęściej czczony przez istoty spragnione przygód - przez tych, którzy uważają życie za ciągłą walkę - ale także przez kowali, którzy wlewają swój pot, krew i łzy w swoją pracę jako ofiarę dla ognia.
Arkach jest opiekunem krasnoludów.

(S)YLATH* – Smok Powietrza
*W Ashanie jest znany jako Ylath, lecz niektóre rasy/frakcje czczą go pod imieniem Sylath (zmiana imienia tego smoka nastąpiła wraz z wydaniem HVI).
Srebno-biały smok powietrza jest strażnikiem tajemnic, gdyż widzi i słyszy wszystko.
Jednakże jest lekkomyślny i porywczy. Ceni sobie zdolność szybkiego myślenia oraz spontaniczność, lecz także nieużyteczną złożoność, która czasem sprawia, że staje się sfrustrowany i protekcjonalny wobec starszego rodzeństwa, które po prostu "tego" nie rozumie.
Ylath jest czczony przez podróżników, bardów, szpiegów ale także komediantów, dworzan, łajdaków i złodziei a nawet niektórych czarodziejów (dla jego rozległej wiedzy tajemnej, ale także jego tendencji, by z prostszych faktów stworzyć hermetyczną całość).
Ylath jest opiekunem ludzi (najmłodszej rasy, sam też jest najmłodszym smokiem), lecz został zastąpiony, w Świętym Imperium Gryfa przez swojego starszego brata Elratha, smoka światła. Jednakże wśród północnych plemion barbarzyńców i w Wolnych Miastach (które nie tworzą jednego państwa), Ylrath jest nadal bardzo popularnym bóstwem.

MALASSA – Smoczyca Ciemności
Czarna smoczyca ciemności jest zwana wrogim bytem bez jednolitego oblicza, śliskim Cieniem o setce twarzy i tysiącu szeptów.
Ciemność jest zupełnie nieprzewidywalna. Jej "logika" lekceważy ludzki rozsądek. Może jednego dnia Cię ocalić, by zabić następnego, śmiejąc się i płacząc w ułamku sekundy, może być zamiennie okrutna lub pocieszająca.
Ciemność jest niestałą i niebezpieczną panią.
Ciemność może wydawać się szalona, ale ona swoje wie. Tak, wie, bo cienie zawsze są tu i tam, obserwując Ciebie z bliska lub z daleka, łaknąc Twoje słowa i krzyki, zaś w głębokim łonie ciemności pochowane są dawno zapomniane wspomnienia i tajemnice przeszłości.
Malassa czczona jest głównie przez szaleńców i wieszczów zagłady, nieustraszonych szpiegów i zabójców.
Była opiekunką tajemniczych Istot bez Oblicza (Faceless), lecz prawie wszystkie one zniknęli wieki temu, więc obecnie Malassa zawarła złowieszczy pakt z mrocznymi elfami (Lochy).

SYLANNA – Smoczyca Ziemi
Zielona smoczyca ziemi jest uważana za najbardziej obojętną, powolną i spokojną wśród smoków żywiołów. Ziemia działa tylko po długim przemyśleniu danej kwestii i dokładnym zastanowieniu się. Jest przyjaznym oraz ostrożnym bytem i często służy za rozjemcę pomiędzy jej rodzeństwem (smokami). Jest strażnikiem Natury, lubiącym kwiaty, zwierzęta oraz pozwalająca skałom "wyrastać na jej grzbiecie", zaś jedynym sposobem, by wzbudzić w niej gniew, jest zniszczenie lub zbezczeszczenie jej świętych gajów lub kamiennych kręgów.
Sylanna jest czczona przez druidów, strażników leśnych (rangerów), łowców, rolników i pasterzy, lecz także przez rzemieślników drewna i kamienia.
Jest opiekunką elfów (Sylwanu).

SHALASSA – Smoczyca Wody
Błękitna smoczyca wody jest skromna, cicha i skryta. Jest spokojnym mistykiem, najmądrzejszym ze smoków, zaś jej wiedza ustępuje tylko wiedzy jej siostry Malassy – smoczycy cienia, a to dlatego, że wodne królestwo Shalassy jest pełne zapomnianej wiedzy i zatopionych skarbów.
Ze wszelkich dostępnych rzeczy, Shalassa ceni sobie zdolność dyplomacji, adaptacji oraz wszechstronność. Jeśli jednak zdecyduje się na działanie, jest szybka i nieposkromiona. Nie masz nawet co marzyć o wygranej, jeśli walczysz z falami morza.
Shalassę czczą żeglarze, rybacy i piraci, lecz także prorocy, pustelnicy czy mędrcy.
Shalassa jest opiekunką Nag.

-------------------

KALENDARZ

Obecne lata w Ashanie mierzone są w latach PSS (roku Powstania Siódmego Smoka). Wszelkie daty są odmierzane od dnia, gdy Siódmy Smok dostąpił oświecenia i apoteozy. Mało wiadomo o wydarzeniach przed tą datą, lecz na podstawie ruin prastarych cywilizacji jest pewne, iż Ashan istnieje od tysięcy lat.
Sceny rozpoczynające fabułę HoMMV dzieją się w 969 roku PSS.

------------------

HISTORIA:

------------------

ERA MITYCZNA

Mit Stworzenia
"Na początku nasza matka Asha stworzyła gwiazdy z surowej materii kosmicznego jajka..." - Tieru
Zrodzone z Pustki pojawia się Kosmiczne Jajo, z którego wykluwają się bliźniaki – Smoczyca Ładu i Smok Chaosu. Asha tworzy nowy świat - zwany od jej imienia jako Ashan. Następnie powołuje do życia sześć smoków żywiołów, a także śmiertelne rasy, które mają zasiedlić Ashan i być sługami sześciu smoczych bogów (smoków żywiołów).
Każda z ras wybiera sobie dar oraz opiekuna:
Świetliste Anioły wybierają ELRATHA, Smoka Światła
Tajemnicze Istoty bez Oblicza (Faceless) wybierają MALLASSĘ, Smoczycę Ciemności
Spokojne i wyniosłe Elfy wybierają SYLANNĘ, Smoczycę Ziemi
Dumne i krzepkie Krasnoludy wybierają ARKATHA, Smoka Ognia
Mądre gady Nagi wybierają SHALASSĘ – Smoczycę Wody
Ciekawscy, niespokojni Ludzie wybierają jako ostatni YLATHA, Smoka Powietrza
Zazdrosny URGASH, Pierwotny Smok Chaosu, tworzy Demony, by pokazać swojej siostrze, że potrafi stworzyć coś lepszego niż ona.
Sześciu Władców Demonów, zbrukane lustrzane odbicia Smoków Żywiołów, ma rządzić niezdyscyplinowanymi i brutalnymi potomkami Urgasha.

-------------------

ERA STAROŻYTNA

Wojny Starszych Ras – anioły rozpoczynają krucjatę przeciw Istotom bez Oblicza. Zniszczenia spowodowane wojną są ogromne. Cywilizacje i królestwa, które wtedy istniały, zostają zniszczone.
Pierwotne smoki stają się mitami i zostają z czasem zapomniane przez mieszkańców tego świata. Czczone są tylko smoki żywiołów.
Asha i Urgash walczą ze sobą po raz ostatni – smok chaosu zostaje przykuty do płynnego jądra planety, zaś Asha ukrywa się na jednym z trzech księżyców Ashanu w celu wyleczenia ran. Według legend tuż po pokonaniu Urgasha, jego siostra wypłakała za nim wiele łez - zwanych Łzami Ashy.
Demony, wykorzystując ogólne zamieszanie podczas wojen, tworzą przyczółek na powierzchni tego świata. Osiedlają się w opustoszałych regionach powoli rosnąc w siłę.

-------------------

ERA WSPÓŁCZESNA (Roku Siódmego Smoka)

0 RSS Objawienie Siódmego Smoka
Sal-Elam, pierwsza osoba o tytule czarodziej, dociera do świadomości smoczycy ładu, która uczy go o naturze ducha i materii i tym samym ukazuje mu wyższy stopień egzystencji.
Oświecony przez te nowe spojrzenie na świat, Sal-Elam staje się Siódmym Smokiem. Swoją wiedzę Sal-Elam spisuje na manuskryptach zwanych "Objawienie Siódmego Smoka".

3 RSS Powstanie Imperium Sokoła
Ronan Falcon Wielki pokonuje wodzów poszczególnych klanów ludzi, jednocząc ich i tworząc imperium, które pewnego dnia stanie się frakcją znaną jako Przystań. Sal-Elam wygłasza proroctwo, iż linia Falcona będzie istnieć tak długo, jak długo będzie istnieć Ashan.

28-41 RSS Wojny Ognia; Pierwszy najazd demonów
Siódmy Smok – czempion Ashy - poświęca swe życie tuż pod koniec wojen, by odeprzeć inwazję dzieci Urgasha - demonów. Sal-Elam i jego uczniowie zamykają demony w więzieniu w jądrze planety (zwanym odtąd Sheogh), by zapobiec ich powrotowi, gdy tymczasem elfy powstrzymują demony, by magowie mogli odprawić rytuał. Jednak na skutek sabotażu Sar-Shazzara, zdeprawowanego przez demony, w strukturze wiezienia pojawia się drobna szczelina, która umożliwi demonom inwazje na ten świat podczas zaćmień księżyca. Cząstka duszy Sal-Elama wiąże się z rudą cienistego metalu i formuje Cienisty Czerep, artefakt który błędnie uznano za pozostałości maga. Zostaje ona zabrana i ukryta na jednej z wysp Oceanu Nefrytowego.
Po raz pierwszy mieszkańcy Ashanu spotkali krasnoludy – kilka band wojennych zeszło z gór i przyłączyło się do sojuszu ludzi, elfów i magów w celu pokonania demonów. Następnie znów zniknęły wśród szczytów Grimheimu.
Większość aniołów ginie podczas trwania tych wojen. Ocalałe szukają schronienia w Imperium Sokoła, które coraz bardziej odwraca się od smoka powietrza, w stronę smoka światła.

48 RSS Imperium Sokoła staje się "Świętym" Imperium Sokoła; Powstanie Wolnych Miasta na wschodzie
Imperator Brian Falcon ofiaruje władze absolutną Kościołowi Smoka Światła. Królestwo ludzi zostaje przemianowane na "Święte Imperium Sokoła". Niezadowolenie narasta wśród obywateli, którzy są oburzeni, będąc zmuszonymi do wyrzeczenia się smoka powietrza. Wielu opuszcza terytorium imperium, by założyć Wolne Miasta Wschodu.

50-260 RSS Czas odnowy
Odbudowa po Wojnach Ognia i stosunkowo zgodne relacje pomiędzy rasami. Powstaje królestwo elfów - Irollan.

62 RSS Schizma Siedmiu
Założenie zakonów Smoczych Rycerzy, Ślepych Braci oraz powstanie Siedmiu Miast.
Rozłam pomiędzy uczniami Sal-Elama, którzy nie mogli porozumieć się w sprawie, jak najlepiej podążyć ścieżką wskazaną przez Siódmego Smoka i, w przyszłości, być może przyćmić jego osiągnięcia.
Sar-Antor zakłada zakon Ślepych Braci, zgromadzenie uzdrowicieli, wieszczy i balsamistów poświęcone czczeniu Ashy.
Sar-Badon zakłada wojskowy zakon Smoczych Rycerzy ukierunkowany na ćwiczeniu umysłu i ciała.
Inni uczniowie Sal-Elama, głownie magowie i podobnie myślący ludzie, prowadzeni przez najbardziej utalentowanego z nich – Sal-Shazzara – udają się na południowe pustynie, zakładając Siedem Miast (pierwsze Królestwo Magii).

67 RSS Proroctwo o Mesjaszu demonów
Sar-Shazzar wygłasza proroctwo o Mesjaszu demonów.
"Najambitniejszym planem Kha-Beletha jest sprowadzenie na świat mieszańca - półkrwi człowieka, półkrwi demona. W odróżnieniu od demonów, mógłby przebywać w tym świecie cały czas. W odróżnieniu zaś od zwykłych ludzi, byłby zdolny używać magii Urgasha." - Tieru

74 RSS Tajemnicza śmierć Sar-Shazzara
Sar-Shazzar umiera we śnie. Podczas przygotowań do złożenia zwłok na stosie pogrzebowym w nekropolii, ciało Sar-Shazzara rozpada się w proch.

104 RSS Smoczy Rycerze stają się tajemnym zakonem
Na łożu śmierci Sar-Badon nakazuje Smoczym Rycerzom zbudowanie zamaskowanych twierdz i ukrycie się w nich, jak tylko będą gotowe. Twierdze te są rozproszone po całym świecie, poświęcony przetrwaniu nauk Siódmego Smoka, obserwowaniu jakiejkolwiek aktywności demonów oraz treningowi nowych Smoczych Rycerzy, by uzupełniać szeregi.
Smoczy Rycerze nie są od tamtej pory często widziani w świecie. Przez stulecia rzadko kiedy opuszczają swoje twierdze i zazwyczaj tylko w czasach niezwykłego zagrożenia.

330 RSS Pierwsze Zaćmienie – Wojna Krwawego Księżyca/Wojna Pustej kołyski; Stworzenie orków
Całkowite zaćmienie księżyca powoduje masywną wyrwę w demonicznym więzieniu. Lordowie demonów uciekają z więzienia i plądrują ziemie elfów. Armie ludzi i krasnoludów zmierzają im na spotkanie, lecz wciągnięte w zasadzkę, zostają szybko rozgromione. Ocalali z pogromu uciekają na południe, w stronę Siedmiu Miast, licząc na to, że magia czarodziei powstrzyma demony. Jednak i to nie przynosi spodziewanego rezultatu, demoniczne hordy maszerują dalej.
W krytycznym momencie, jeden z dramatycznych eksperymentów przynosi rezultaty – skupienie energii żywiołów ziemi w ludzkim ciele oraz napełnienie go krwią demonów, przywraca ciało do życia. Choć ofiara eksperymentu ginie natychmiast, to jednak połączenie dwóch przeciwnych sił, powołuje do istnienia nową rasę, dzieci Ashy i Urgasha - orki.
Mimo, że władcy Imperium Sokoła pierwotnie się temu sprzeciwiali ze względów religijnych, to sytuacja na froncie nie pozostawiła im wyboru. Wielu kryminalistów i niewolników Srebrnych Miast zostaje "napełnionych" krwią demonów - stają się orkami, silnymi osobnikami, niepodatnymi na magię demonów, związanymi ze sobą więzami klanów.
Przechodząc przez armię demonów jak burza, orki zamieniają to co wydawało się godziną zwycięstwa stworzeń Urgasha w pogrom. Lordowie demonów w ostatnim aspekcie zemsty postanawiają zabrać ze sobą do grobu orki – jeśli nie będzie potomstwa, nowa rasa szybko wyginie. Gdy orki walczą na froncie, ich niechronione obozy zostają atakowane, zaś mieszkańcy wybici. Jednak ten akt desperacji nadszedł zbyt późno – demony zostają ponownie wygnane do Sheogh. Wojna Krwawego Księżyca ma się ku końcowi. Wśród orków zapamiętana została jako Wojna Pustej Kołyski.
W "uznaniu" zasług orki zostają oddziałami najemnymi Srebrnych Miast i Imperium Sokoła, choć nie obdarzono ich wolnością.

461 RSS Odkrycie nekromancji
Belketh, uczeń Sar-Shazzara, znajduje rozdział starożytnego manuskryptu, będący częścią "Objawienia Siódmego Smoka", traktujący o nekromancji, mocy nieśmiertelnej duszy czy o najmniej znanym i wyznawanym obliczu Ashy – obliczu staruszki z sierpem w ręku, przecinającym sieci życia.
Na podstawie tego odnalezionego rozdziału Objawień, Belketh wysnuł dwie podstawowe zasady, które stały się fundamentem nekromancji:
- obraz Ashy jako pająka, tkającej nić życia i sprawującej kontrolę nad śmiercią, poprzez przegryzanie nici,
- śmierć nie była końcem, była alternatywą dla życia, transformacją ze świata uczuć, potrzeb i chaosu do świata spokoju i ładu.
Znaleziony fragment Objawień został potraktowany przez nekromantów jako całkowita prawda o stanie istnienia, choć niektórzy z nich stwierdzili, że to tylko część "większej prawdy" i została ona wypaczona przez nekromantów – tym samym postanowili odszukać resztę rozdziałów Objawień.

467-504 RSS Krucjaty przeciw orkom
Rebelia orków w Siedmiu Miastach, która rozszerza się na terytorium Świętego Imperium. Odrzucając swoich panów, a także smoczych bogów, orki deklarują własną wolność.
W Imperium Sokoła ogłoszono krucjaty przeciw orkom z zamiarem ich ujarzmienia i nawrócenia na wiarę w smoki. Walki są brutalne, zaś orki przegrywają. W końcu pokonane, ale nie złamane resztki orków uciekają gdzie tylko mogą – na południowe pustynie, północno-wschodnie stepy i na Wyspy Zaporowe na wschodzie.
Niespodziewany sztorm zatapia flotę Imperium, mającą podążyć za orkami. Cesarz Falcon uznaje to za znak od smoków i oficjalnie kończy krucjaty przeciw orkom.

512 RSS Stworzenie Zwierzoczłowieków :P
Zwierzoczłowieki (minotaury, harpie, centaury) zostają stworzone do roli służących, zabawek i strażników w Siedmiu Miastach. Zostali stworzeni w celu zastąpienia orków.

528 RSS Secesja Tuidhany
Trzeci król elfów – Arniel – otoczony przez pochlebców, postanawia scentralizować władzę i zmienić dotychczasowy wybór króla z elekcji na dziedziczenie. Choć wielu sprzeciwiało się jego decyzjom, tylko władczyni małego królestwa na pograniczu Imperium Gryfów – królowa Tuidhana, postanowiła działać i ogłosiła secesję.

540 RSS Wojna Zgorzkniałych Prochów; Narodziny mrocznych elfów
Wykorzystując nadarzającą się okazję, rycerze z Imperium Gryfów postanowili zająć ziemie Tuidhany. Zwróciła się ona o pomoc do króla Arniela, ale jej posłańcy zostali ścięci. Gdy wojska rycerzy podbiły niemal całe królestwo Tuidhany, król elfów postanowił zadziałać i odzyskać swoje dawne ziemie. Wybuchła Wojna Zgorzchniałych Prochów.
Tuidhana widząc zniszczenia w jej kraju i masakry ludności, zwróciła się do jednej z niewielu już żyjących Istot bez Oblicza o pomoc. Ceną z tę pomoc, było odwrócenie się od Sylanny na rzecz smoczycy ciemności – Malassy. Tuidhana dobiła targu – ocaleni mieszkańcy jej królestwa stali się mrocznymi elfami i z nową mocą przegnali obie strony konfliktu ze swoich ziem.

548 RSS Wiosenny pokój
Święte Imperium Sokoła zrzeka się jakichkolwiek praw do ziem elfów i płaci wysokie odszkodowania. Niepodległość królestwa mrocznych elfów zostaje uznana przez ludzi i elfy (którzy mieli "miecz na gardle"), choć zdarzały się sporadyczne ataki przygraniczne.

564 RSS Drugie Zaćmienie; Narodziny Władcy demonów - HVI
Całkowite zaćmienie księżyca. Tym razem Ślepi Bracia przewidzieli to zdarzenie i sojusz, przy wsparciu Smoczych Rycerzy, zadziałał szybko. Jedynie niewielki oddział demonów zdołał przedostać się do świata. Już nigdy więcej nie słyszano o lordach demonów – pierwszych dzieciach Urgasha. Władcą Demonów został Kha-Beleth - demon (lub jedyny ocalały lord demonów), który zdeprawował Sar-Shazzara podczas Wojen Ognia.

566 RSS Dzień Łez Ognia; Śmierć Tuidhany
Ogromny ogień pochłania stolicę elfów. Król Arniel oraz jego dwór ginie w ogniu. Brythigga, Matka Drzew – święte drzewo elfów - zostaje pochłonięte przez ogień, zostawiając bruzdę w ziemi, na której nic już nigdy nie wyrosło. Straty są zatrważające.
Wina spada na mroczne elfy, które dostają ultimatum Vaniela, syna Arniela – wygnanie albo śmierć. Większość wybiera wygnanie, na resztę urządza się bezlitosne łowy. Tuidhana postanawia zostać i bronić swego królestwa i tam też ginie.

568 RSS Opór
Jeden z klanów mrocznych elfów pod przywództwem Eruiny, córki Tuidhany, osiedlił się pod wyspą Dalekiego Wiatru, tuż obok terytorium ludzi. Podpisano nawet odpowiedni pakt, ale rycerz Rutger (zapewne przodek pewnego rycerza) szybo go złamał i wezwał na pomoc elfy z Irollanu. Eruina i jej zabójca Tholos musieli też poskromić ambicje mrocznego elfa Sinitara. Po krótkiej walce pod powierzchnią wyspy z czarnoksiężnikiem, Eruina zdołała zabezpieczyć siedzibę swojego klanu - Inshanost i wkrótce wyszła na powierzchnię w celu dania nauczki Rutgerowi. Po czym zostało jej tylko odeprzeć atak floty elfów pod przywództwem Talanara.

585 RSS Odkrycie roli demonów w Dniu Łez Ognia
Smoczy Rycerze przedstawiają elfom dowód, że podpalenie Bryghiggi to dzieło szpiega demonów. Emisariusze zostają wysłani za migrującymi mrocznymi elfami, niosąc ofertę amnestii oraz zaproszenia do powrotu. Oferta zostaje odrzucona.

586 RSS Założenie Drugiego Królestwa mrocznych elfów koło granic krasnoludów
Mroczne elfy osiedlają się na wschód od Irollanu, pod górami Grimheim, niedaleko ziem krasnoludów. Relacje między tymi dwoma królestwami można w najlepszym wypadku uznać za napięte.

610-660 RSS Wzrost znaczenia nekromantów
Obecność nekromantów w Siedmiu Miastach rośnie, aż stają się znaczącą frakcją polityczną.

684-702 RSS Wojna pod Górą
Utarczki krasnoludów i mrocznych elfów przeradzają się w otwarty konflikt.
Krasnoludy pod przywództwem Hathora Deepstridera Orlandssona miażdżą siły mrocznych elfów i przeganiają je ze swojego terytorium. Siedliska elfów zostają zniszczone, zaś krasnoludy uważają swe granice za zabezpieczone.
Jednocześnie z synami Tuidhany kontaktują się wygnani kultyści demonów z Siedmiu Miast i oferują pomoc w wojnie, w zamian za możliwość osiedlenia się wśród elfów i praktykowania swego kultu. Mroczne elfy przystają na ten układ.

717 RSS Trzecie Zaćmienie; Smocze polowanie; Smoczy Rycerz
Podczas krótkiego zaćmienia księżyca, mały oddział demonów przedostaje się do tego świata. Poszukują tajemnych twierdz Smoczych Rycerzy i rozpoczynają krwawą, tajną wojnę. Smoczy rycerze w końcu wychodzą z niej zwycięsko.
Tuż po zakończeniu działań wojennych, smoczy rycerze zaczęli wzmożoną rekrutację, by uzupełnić swoje szeregi. Od kandydatów wymagano nie tylko sprawności fizycznej ale i umysłowej. W tym celu stworzono Test Zagadek, który kandydaci musieli przejść. Jeden z nich - Vittorio, musiał rozwiązać trzy zagadki: Korzystnego Bilansu, zebrać specyficzną armię za 4000 szt. zł oraz rozwiązać Liczbę Mocy. Przy czym musiał jeszcze cały czas walczyć o przeżycie.

756 RSS Śmierć Vaniela
Król elfów - Vaniel umiera. Jego następcą zostaje Alaron, które odchodzi od polityki izolacyjnej swych poprzedników. Pomału odbudowuje kontakty handlowe i dyplomatyczne z innymi rasami i królestwami. Udziela wsparcia czarodziejom Srebrnych Miast w walkach przeciwko nekromantom oraz zachęca kupców do przybycia do Irollanu.

751-770 RSS Czystka nekromantów; Wojna domowa w Siedmiu Miastach
Zazdrośni o władzę posiadaną przez nekromantów, czarodzieje Siedmiu Miast rozpoczynają masowe prześladowania, zaczynając od konfiskaty majątku, poprzez banicje, na spektakularnych publicznych egzekucjach kończąc. Wybucha długa i straszna wojna domowa.
Wybucha długa i straszna wojna domowa. Starożytne miasta legną w gruzach, zaś duże połacie ziemi nie nadają się do zamieszkania.

771 RSS Założenie Srebrnej Ligi; Wyspa na Własność
Ocalali z Siedmiu Miast zakładają Srebrną Ligę (drugie Królestwo Magii) na południowych ziemiach. Nekromanci zaś uciekają na wschód, na nawiedzone ziemie półwyspu Haresh.
W roku 751 RSS uciekając z Siedmiu Miast, nekromantka Raven i wampir Cero osiedlają się na jednej z wysp archipelagu koło półwyspu Haresh i nazywają swój nowy dom Obiira. Za nimi podąża flota czarodziejów, poza tym sąsiedzi z innych wysp niezbyt przychylnie patrzyli na Raven. Nekromantka postanowiła się przygotować na wizytę magów i po pokonaniu sąsiadów (przy okazji zbierając potężną armię) i umocnieniu posterunków, była gotowa na przyjęcie nadciągających magów pod przywództwem Galiba. Dżin zaoferował nekromantce, w zamian za jej kapitulację, Sprawiedliwość Siedmiu Miast - ognistą sprawiedliwość. Po odparciu jednoczesnego ataku z czterech stron, Raven w końcu wrócić szelestu papierów, mając dużo nowego materiału do badań, Cero zaś był "opity" jak nigdy dotąd.

813-822 RSS Wojna Złamanego Berła; Podstęp Maahira
Nekromanci pod wodzą Belketha usiłowali zmiażdżyć nowopowstałą Srebrną Ligę.
W roku 820 RSS czarodziej Maahir wraz z arcymagiem Alyadem postanowili pokonać Zoltana, prawą rękę Belketha, a tym samym umożliwić atak na samego przywódcę nekromantów. Drugim ich celem było odzyskanie czterech artefaktów skradzionych przez nekromantów - regali Sar-Issusa. Po odnalezieniu relikwii Maahir w zaciętej walce pokonał Zoltana. Dzięki temu Maahir został obwołany Pierwszym z Kręgu - arcymagiem i przywódcą magów. Dwa lata później Maahir definitywnie pokonał Belketha i tym samym zakończył Wojnę Złamanego Berła. Haresh - królestwo nekromantów i żyzna dolina - uległo w wyniku działań wojennych destrukcji.

823 RSS Uchodźca
Jeden z wielu uczniów Belketha - Naadir - wraz z wiernym arcyliszem Kudurem (zwanym przez Naadira Ishkibalem) postanowił odszukać oryginalną kopię "Objawienia Siódmego Smoka". Kopię, do której droga była chroniona przez smoki, do których nekromanta czuł pewien respekt. Pomocna w tym wypadku okazała się pobliska wyrocznia (a właściwie stary wieśniak), który zażądał jednak wstępnej opłaty w wysokości 50 000 szt. złota. Mimo otoczenia przez nieprzyjaciół - rycerzy, magów, a nawet demony, Naadir zdołał zebrać wymaganą sumę - w końcu jego wojska nie potrzebowały pieniędzy na rekrutację. Wyrocznia oznajmiła następnie, iż potrzebuje do zrozumienia natury smoków Naszyjnika z zębów Smoka. Po pewnych perypetiach (m.in. klucznik, który potrzebował osób do pomocy na roli, czy pogonią za złodziejem naszyjnika) Naadir odniósł artefakt do wyroczni. Po krótkich targach (100 klejnotów), wyrocznia wskazała nekromancie drogę do smoków oraz poinformowała o wartości jaki artefakt może mieć dla tych gadów. Istotnie miał, ale i tak nie obeszło się bez pojedynku, w celu sprawdzenia czy kandydat jest godny, by dotrzeć do mądrości Sar-Elama. Naadir nim był.

843 RSS Czwarte Zaćmienie; Ostatni Lot Sokołów
Całkowite zaćmienie.
Zgodnie z proroctwem Sal-Elama, era ludzi będzie trwać tak długo, jak istnieć będzie ród Falconów. W związku z działaniami wojennymi demonów, ród Sokoła niemal wygasł. Została tylko królowa Meave Falcon i jej syn. Władca Demonów rozkazał swojej generał Jezebeth i jej pomocnikowi - rogatemu demonowi Urgulowi sprawić, by przepowiednia się wypełniła. Po pierwszej potyczce z Meave, Jezebeth odkryła, że dopóki stolica Imperium Sokoła - Falcon`s Reach stoi, dopóty magia tego miasta będzie chronić królową. Tak więc demonica postanowiła najechać miasto i dopilnować, by nie pozostał kamień na kamieniu. Po zaciekłej walce i wcieleniu czynu w życie, Jezebeth dopadła królową. Jednak nie zdołała wyeliminować ostatniego potomka Falconów - Brendona. Władca Demonów nie był zadowolony i postanowił dopilnować, by Jezebeth "nauczyła się tego i owego" podczas pobytu w Sheogh.
Jak tylko demony zniknęły, wybuchły walki o tron pomiędzy szlacheckimi rodami. Książę Ivan Griffn zdobył zakrwawiony tron. Imperium Sokołów zostało przemianowane na Święte Imperium Gryfa.
Kilka lat później, zwoje z proroctwami zostają dziwnym trafem zniszczone lub skradzione i nic nie przeszkadza już demonom w zaplanowaniu kolejnego ataku.

Zostaje stworzone Ostrze Zniewolenia (Blade of Binding), które pozwala swemu właścicielowi podporządkować demony jego woli.

931 RSS Kolejne zaćmienie księżyca; Krwawy Księżyc; Clash of Heroes
(Słowo ode mnie: Ponieważ autor scenariusza MM:CoH najwyraźniej olał lub nie doczytał fabuły Ashanu wymyślonej przez Ubisoft, to nie dość, że mamy w tym roku nadliczbowe zaćmienie księżyca, to na dodatek mogą pojawić się inne niezgodności z ogólną fabułą tego świata)

...

951 RSS Piąte Zaćmienie; Wojna Szarego Sojuszu; Dyplomata
Całkowite zaćmienie księżyca.
W związku z tym, królowa Fiona wysyła swojego brata Godryka z księstwa Jednorożca oraz jego pomocnika inkwizytora Dominika do Cyrusa z Ligi Srebrnych Miast, w celu zawarcia wojennego sojuszu. Ze względu na dawne wasnie, Godryk musiał najpierw zdobyć "prezent" dla arcymaga, którym był Wisior Mistrzowstwa. Po drobnej utarczce z Lordem Demonów z pobliskich lochów i wystraszeniu lokalnego garnizonu magów, Godryk zdobył artefakt w podziemnej smoczej utopii. Dzięki czemu królowa Fiona mogła bez przeszkód zawrzeć sojusz z magami.
Na polu bitwy nadciągającej armii demonów czoło stawiają połączone siły ludzi pod wodzą Aleksieja, elfów pod przywództwem Alarona i czarodziei pod rozkazami Cyrusa. Gdy szala zwycięstwa przechyla się na stronę Szarego Sojuszu, Kha-Beleth zaczął zamykać bramy swego więzienia, chcąc ratować życie. Aleksiej i jego przyboczna gwardia ruszyła do przodu, mając nadzieje, że zabiją władcy demonów raz na zawsze, zaś Cyrusa i Alarona ogarnia zwątpienie i zostają z tyłu . Król i jego gwardia zostali zmasakrowani. Część duszy Aleksieja zostaje ocalona przez smoczego rycerza Tieru i powiązana z artefaktem zwanym Sercem Gryfa - przedmiotem wyganiającym demony z Ashanu do Sheogh.
Syn Aleksieja – Nicolai w wieku sześciu lat obejmuje tron, zaś szmaragdowe smoki opuszczają króla elfów, z powodu jego tchórzostwa.
Jednocześnie rodzi się podczas tych wojen dziedzic księstwa Greyhound - Izabela - dziecko naznaczone przez Kha-Beletha. Zostaje ona otoczona "opieką" szpiega demonów - Agraela.

952 RSS Łza dla Ossira
Król elfów Alaron wysyłał jednego ze swych dowódców - Ossira oraz jego kompana - myśliwego Sylraela na poszukiwanie Łzy Ashy, w celu odbudowy zniszczonych miast. Po przybyciu na wschodnią granicę Irollanu, Ossir odkrył, że pobliskie obeliski ze wskazówkami ukrycia artefaktu zostały zniszczone przez mroczne elfy. Po krótkich utarczkach z nimi oraz po odczytaniu "krótkich i węzłowatych" wiadomościach na drogowskazach, Ossir odkrył w końcu miejsce ukrycia Łzy Ashy.

954 RSS Gorejący Pościg
Rycerz Dougal oraz łucznik Alaric zostają zaproszeni na konkurs łucznicy elfów z Irollanu. Przy okazji królowa Fiona rozkazuje im uporanie się z pobliskimi bandytami. Po krótkiej walce bandyci zostają rozgromieni, lecz w międzyczasie złodziej demonów - Grock, skradł nagrodę konkursu. Po krótkim pościgu Dougal dopadł demona i odzyskał artefakt. Jednak nim mógł wziąć udział w konkursie, musiał przerwać oblężenia miasta elfów Nantur i zniszczyć posterunek demonów Ur-Jubaal.

969-971 RSS Szóste Zaćmienie; Wojna królowej Izabeli
Zaćmienie nie przewidziane żadnym istniejącym kalendarzem (zwoje proroków zostały zniszczone), powoduje panikę wśród Ślepych Braci. Demony pojawiają się w znacznej sile i rozpoczynają marsz na stolice Imperium. Rozpoczyna sie Wojna Królowej Izabeli.

-------------------

969-971 RSS Wojna Królowej Izabeli - HV

Ktoś chce wypełnić to miejsce?

-------------------

971-??? RSS Wojna domowa w Imperium Gryfa - H5: Kuźnia Przeznaczenia

Ktoś chce wypełnić to miejsce?

-------------------

H5: Tribes of the East

Ktoś chce wypełnić to miejsce?

-------------------

989 RSS Mroczny Mesjasz
Ktoś chce wypełnić to miejsce?

-------------------

Linkografia: ;)
http://heroescommunity.com/viewthread.php3?TID=18204
http://www.heroesofmightandmagic.com/heroes5/fortress_story.shtml
http://www.celestialheavens.com/viewpage.php?id=428
Newsletter - Demon Sovereign
Newsletter - Skull of Shadows
Newsletter - Necromancers
Newsletter - Demons and Orcs

vinius PW
5 lutego 2007, 16:43
Chciałem przebrnąć niegdyś przez całą historię ze szczegółami, ale sobie odpuściłem :) jednak nadrobię zaległości może gdy będę miał wolne. Gdyby ktoś opisał wojne z H5 wczesniej jestem gotów dodać nieznany epizod. tyle. do sk(w)asowania :P

"faceless" - bezimienni!? zmień Pan to :P

Alamar PW
5 lutego 2007, 16:51
może być "bezgębowcy", "beztwarzowcy"? ;P

A na serio - na pewno zmienię, na to jak przetłumaczono to w HV. Tylko jest jeden problem - nie pamiętam jak to przełożono. Pamięta ktoś?
A za "pana" jeszcze oberwiesz. :P
Jest tylko jedno czego nie lubię bardziej niż palantów - szlachty i ich wyższości. :P

vinius PW
5 lutego 2007, 16:56
aha, jeszcze jedno:
możesz napisac szerzej o Asha'y, bo konkretnie to zakopała się w środku ksieżyca i tam odnawia siły :)

EDIT: aha, jak można "wybić do nogi aniłoy", gdy te nie umierają na polu bitwy i odchodza do Elratha?

Alamar PW
5 lutego 2007, 17:05
...można, bo Elrath jest w Spirytusowej Domenie - a więc i dusze zabitych aniołów też. Na ziemi (w Ashanie) są ich śmiertelne ciała.

A za "Asha'y" (co ty z trutkę piłeś?) dostajesz w prezencie tygodniowy pobyt w sali tortur im. Trzykrotnie Zamęczonych Palantów plus nagrodę-niespodziankę. :P
I czekaj na dalsze części - może coś tam więcej będzie o Ashy.

Aha - jak ktoś chce opisać wydarzenia z H5 i FoH to proszę bardzo.

EDIT:
Dodano brakujące smoczyce.

Dark Dragon PW
5 lutego 2007, 20:23
ARKATH – Smok Ognia:

"przważni" powinno być przeważnie

"kąpany lecz" kąpany, lecz

SHALASSA – Smoczyca Wody:

"nawet co" powinno być nawet, co

"piraci lecz" powinno być piraci, lecz

MALASSA – Smoczyca Ciemności:

"Bezimiennych (Faceless) lecz" chyba powinno być Bezimiennych, (Faceless) lecz

DArkon PW
15 lutego 2007, 22:17
Ja do Tematu, a propo smoków, skoro są nowe smoki, to przydało by się żeby te nowe smoki, pojawiły się w dziale "Smoki w Światach MM". To tyle.

Edit.

Chodzi mi żeby w dziale o smokach pojawiły się nowe smoki z Heores 5 + I Smoki z Dark Messiah

MCalebMCalebJeżeli mnie pamięć nie myli, to Dark już sie tym zajął.
Poza tym - zły temat (polecam Propozycje nowości do Groty do tego).

Alamar PW
24 lutego 2007, 12:18
Dodałem resztę chronologii a także cytaty do Ashy i mitu stworzenia.
Poskładanie tego, by miało ręce i nogi (oraz dodanie informacji z HV i DM) kiedy indziej.

@Dark Dragon - zapamiętałem uwagi i wolnej chwili sprawdzę to. Ale to na sam koniec.

Ktoś ma ochotę na opisanie HV, FoH lub DM?
I jeszcze jedno - czy ktokolwiek wie jak przetłumaczono Faceless? Albo ma jakieś mądre pomysły na tłumaczenie?

Dark Dragon PW
24 lutego 2007, 12:22
Można by coś napisać o córce Malassy.

Alamar PW
24 lutego 2007, 12:25
To przy okazji pisania fabuły HV (o łzach Ashy tak samo) - poza tym smoki uważa się za avatary smoczych bogów, a nie za ich (fizyczne) dzieci.

vinius PW
24 lutego 2007, 12:42
z chęcią postaram się wykonać własnoręcznie historię H5, lecz niezbyt prędko (zacznę w najbliższym tygodniu). tak wspólnymi siłami (głównie Alamara) stworzymy sagę H5 :) a jaśli kogos interesuje (w co wątpię :P) moja saga KB to powiem, że wznawiam pracę - tłumaczenie Zlodzieja Berła i postaranie sie o PS2 to priorytety...

Alamar PW
6 lipca 2007, 16:06
Troszkę poprawiony teksy, plus kilka nowszych informacji (dodam dzisiaj jeszcze co poniektóre brakujące do tej chronologii) done - wszelkie wytknięcie błędów, nieścisłości (także gramatycznych), dziwnie brzmiących tłumaczeń, uzycia innych zwrotów przy kilkukrotnym tłumaczeniu tej samej nazwy, itd., itp. mile widziane.
Mógłbym prosić o usunięcie zbędnych postów (czyli wszystkich poza tym i pierwszym)? łatwiej będzie mi czytać ewentualne poprawki.

Co do opisu H5 - może pojawi sie na dniach - ale jak ktoś chce zrobić własny opis, nie widzę przeszkód.
Aha - jeszcze jedno - nie wiem kiedy Asha walczyła z Urgashem - raz informacje podają, ze było w erze mitycznej czy starożytnej, innym zaś razem (źródła z gier czy newsletterów), że działo sie to podczas wojen ognia - wybrałem tę druga datę, bo informacje odnoszące do tego okresu są świeższe.

Vatras PW
8 lipca 2007, 10:41
Tak się zastanawiam, czy ten temat nie mógłby znaleźć się w bibliotece. Wprawdzie ciężko Ashan i jego historię zaliczyć do "klasycznego" uniwersum M&M, to jednak wywodzi się on z tej samej serii gier. Dlatego jeżeli nikt nie ma nic przeciwko, a ktoś (czyt. Qui :P) będzie na tyle uprzejmy, to niechaj ten temat przeniesie.

vinius PW
8 lipca 2007, 12:37
Nie chciałbym spamować, ale idea przeniesienia słuszna - badź, co bądź, to jednak historia.

Qui PW
8 lipca 2007, 17:41
Nie przeniosę. Taka decyzja to dla mnie zbyt wielka odpowiedzialność (tłum. nie mam pojęcia czy toto bardziej należy tam niż tu :P). No chyba że jeszcze paru Strażników poprze wniosek, to przeniosę i jak coś to nie będzie na mnie ;).

Field PW
14 lipca 2007, 11:30
Ja jestem przeciw z tego powodu, że historia Ashan nie jest kompletnie powiązana z poprzednimi częściami - czy to Might and Magic, czy to Heroes.

Alamar PW
21 października 2007, 19:09
Uaktualniony pierwszy post, m.in. o fabułę ze scenariuszy z podstawki HV (na czerwono).
Fabułę podstawki postaram się dodać w najbliższych dniach - jak tylko ochłonę po głupotach z filmików - parafrazując słowa Zehira - mam ochotę kogoś wysadzić, a najlepiej autorów cut-scenek i tłumaczy.

Wszelkie uwagi (nie)mile widziane. ;)

EDIT:
Zapamiętać na później - dopisać brakujące słowo w Ostatnim Locie Sokołów.

Alamar PW
18 września 2010, 15:11
Jeśli ktoś nie zauważył (a podejrzewam, że wszyscy :P), to w HVI smok powietrza zwie się Ylath. W HV zwał się Sylath.
Ubisoft zdecydował, że Ylath to właściwa nazwa, Sylath o tylko nazwa w pewnych dialektach Ashanu - cóż, nie ma to jak dorabianie ideologii do faktów (czyli błędów przy pisaniu nazw własnych). :P

VampireJan PW
5 października 2010, 10:54
Ten temat jest bardzo ciekawy i nie mogę się doczekać dokończenia kalendarza... czy mógłbym się dowiedzieć kiedy to nastąpi?

Belegor PW
10 grudnia 2011, 23:51
Tu jestem ciekaw kilku wątków:
-Pierwszy, to jak doszło dokładnie do zagłady cywilizacji Shantiri po której ocalałymi szczątkami są ruiny na wyspach Nefrytowego Morza i wodne elfy? Jaki udział w tym wzięły Anioły, Bezimienni, a jakie demony? Wszak ślady tej wojny były widoczne jeszcze grubo ponad 500 lat (co zważając na tempo erozji w tym środowisku jest zatrważające).
-Los Smoczych Rycerzy. Po zwycięskiej wojnie z demonami jakoś zniknęli w ogóle z historii Ashan. Opuścili oni Ashan, czy zaszyli się w jakiś mało ludnych obszarach?
strona: 1 - 2
temat: [przybity] Historia (K)Ashanu

powered by phpQui
beware of the two-headed weasel