Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XHeroes III - Board GameHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Cmentarz jest opustoszały
Witaj Nieznajomy!
zaloguj się    załóż konto
Podziemna Tawernatemat: Hieronim jak zwykle potrzebuję pomocy - modelowanie
komnata: Podziemna Tawerna

Hieronim PW
13 grudnia 2015, 14:46
Witam,

Jak zwykle potrzebuję pomocy i jak zwykle kajam się w prochu i popiele(czyt. przepraszam) jeśli istnieje już taki temat bądź powinienem to pytanie skierować gdzie indziej.

Ale do rzeczy - przeglądając temat z Logmarem natknąłem się na wzmiankę o blenderze, modelowaniu itp. Czy zna ktoś może jakiś w miarę zrozumiały poradnik do tego programu? Albo może ktoś osobiście by mi pomógł? Byłbym bardzooo wdzięczny :) I bez obaw - nie stworzę zaraz nowego tematu z jakimś ultra super miastem, chcę tylko poćwiczyć modelowanie bo mnie to ciekawi, ale jednocześnie język informatyki jest dla mnie dość skomplikowany.

witchking PW
13 grudnia 2015, 14:49
http://www.forum.acidcave.net/topic.php?TID=1203&page=2

Proponuje mój post z tej strony. Gdybyś miał jakieś pytania to pisz śmiało na hermesa albo moje gg. Niestety mam mało czasu więc mogę odpisywać z opóźnieniem.

Andruids PW
13 grudnia 2015, 21:35
AKTUALIZACJA: w międzyczasie wyszedł nowy, trochę lepszy (chyba) darmowy model ludzkiej sylwetki. Ma domyślnie włączoną lustrzaną edycję osi X, więc nie trzeba kasować połowy modelu i używać modyfikatora.

Postaram się opisać jak najlepiej umiem, moje doświadczenie z nauką blendera. Nie jest to łatwy program, strasznie dużo w nim grzebania, bawienia się kropkami, ogólnie powiedziałbym, że nie warto się w to zagłębiać. Lepiej znaleźć kogoś, kto za Ciebie wyblenderuje interesujący Cię model.

Jeśli jednak z jakiegoś powodu NAPRAWDĘ Ci zależy, żeby stworzyć coś własnymi rękoma, albo dopraszasz się któryś rok i żaden grafik nie chce Ci pomóc... Oto co ja zrobiłem, kiedy chciałem zobaczyć w trójwymiarze mityczne zwierzę zwane słonioczłekiem.

Na początku radziłbym oszczędzić sobie dużo czasu i ściągnąć bazę - gotowy model, na którym my będziemy pracować. Dla słonioczłeka wybrałem podstawowy model humanoida z tej stronki z darmowymi modelami do gier - http://opengameart.org/content/base-human-models-low-poly

Są dwa modele do wyboru, wystarczy wybrać ten, który nas interesuje, otworzyć go w blenderze, skopiować i wkleić w nowym pliku (plik ściągnięty ze strony ma bardzo dziwne ustawienie interfejsu, więc lepiej się nie bawić w układanie go).

Kiedy już mamy model, wchodzimy w EDIT MODE (w pasku na dole), albo klikamy TAB i bawimy się. Słonioczłekowi przyda się trąba, więc zaznaczamy interesującą nas płaszczyznę PRAWYM przyciskiem myszy (trzymamy SHIFT i klikamy otaczające płaszczyznę kropki) i wciskamy klawisz E, który wydłuży zaznaczony segment. Bawimy się tak obracając okno z widokiem przeciągając je ŚRODKOWYM przyciskiem myszy oraz suwakiem i staramy się ustawić trąbę tak, żeby pasowała, obracając ją klawiszem R. Oto efekt.

Słonioczłek jest stworzeniem masywnym, więc wątłą ludzką sylwetkę będziemy musieli troszkę pogrubić. Przydatnym do tego narzędziem będzie skalowanie. Po zaznaczeniu interesujących nas elementów, klikamy klawisz S i przeciągamy troszkę mysz, aż uzyskamy odpowiednią wielkość. Rezultat.

Następny w kolejności jest kieł. Powtarzamy zabawę z trąbą, aż na samym końcu, kiedy będziemy chcieli uzyskać czubek, klikamy ALT+M i wybieramy AT CENTER, wtedy kropki złączą się w jednym punkcie, tak jak tu.

Robienie wszystkiego z symetryczną precyzją ułatwi nam modyfikator MIRROR. Musimy tylko usunąć połowę naszego bazowego modelu. Żeby zrobić to szybko używamy narzędzia zaznaczania ramką klikając klawisz B, albo SELECT >BOX SELECT. potem klikamy klawisz X, albo DELETE i wybieramy VERTICES (to są te kropki). Następnie na pasku po prawej stronie, klikamy ikonę klucza francuskiego i wybieramy ADD MODIFIER> MIRROR. W ten sposób program automatycznie będzie wypełniał nam jedną połowę, dzięki czemu uzyskamy doskonałą symetrię. Rezultat

Naszemu słoniowi przydadzą się oczy. Stworzymy więc szybko kulkę, klikając po lewej stronie zakładkę CREATE i wybierając UV SPHERE. Zmienimy jej rozmiar na taki jaki chcemy, klikając klawisz S i przemieścimy ją tam gdzie chcemy (czyli obok trąby rzecz jasna) za pomocą klawisza G i upuścimy LEWYM przyciskiem myszy (PRAWY sprawi, że przemieszczany obiekt wróci na swoje pierwotne miejsce). Możemy tym sposobem zrobić drugą kulkę, ale lepiej znowu sięgnąć po modyfikator. ARRAY stworzy nam identyczny obiekt (albo więcej), musimy tylko doprecyzować, gdzie go chcemy. Zwiększamy pierwszą rubryczkę pod OFFSET, aż drugie oko pojawi się tam gdzie je chcemy (czyli po drugiej strony trąby rzecz jasna). Rezultat.

Głowa słonia już prawie jest gotowa. Widać jednak sporo niepotrzebnych elementów. Wszystko po kolei. Zaznaczamy najpierw górną część naszego modelu i kasujemy zbędne kropki, bądź powierzchnie. W ten sposób uzyskamy ziejącą dziurę. Żeby ją zapełnić, będziemy zaznaczać po 3, albo 4 kropki i na nich tworzyć powierzchnię klawiszem F. To BARDZO WAŻNE żeby nowa powierzchnia miała 3, albo 4 krawędzie, inaczej twój komputer wybuchnie. Najlepiej w ogóle go zabezpieczyć przed jakimkolwiek bawieniem się blenderem. Jak już pisałem to kupa zachodu, dlatego właśnie nie polecam tego programu. Rezultat.

Pozostała jeszcze dolna część modelu do poprawy. Zaznaczamy ją i kasujemy zaznaczeniem ramką, jak wcześniej i wypełniamy powstałą dziurę tworząc powierzchnie o 3, albo 4 krawędziach. Uszy można zrobić tak jak trąbę, zaznaczając segmenty z boku, klikając klawisz E i rozciągając powierzchnię na bok. Następnie klikamy na interesujące nas kropki PRAWYM przyciskiem myszy i za pomocą klawisza G przemieszczamy tam gdzie chcemy. Rezultat.

Tak oto powstała głowa słonioczłeka. Jeśli będą chętni, spróbuję wymodelować resztę stwora i opiszę tu mój proces. Myślę, że w tym celu najlepiej nada się drugi bazowy model człowieka ściągnięty ze strony z gotowymi modelami. Będzie z niego piękna ręka.


Ten post to oczywiście żart, na który wpadłem na podstawie mojej dzisiejszej zabawy (całkowitym zbiegiem okoliczności rejestrowanej zrzutami ekranu), ale zawarte w nim instrukcje już nie. Nauczyłem się podstaw blendera oglądając serię "Blender Absolute Beginner Tutorial" na Youtubie. Gość naprawdę genialnie i w prosty sposób tłumaczy podstawy i wszystkie funkcje, jakie mogą się przydać przy bardziej zaawansowanych poradnikach. Po oglądnięciu da się bez problemu zrobić takiego słonia i wiele innych rzeczy : p

Nephretes PW
13 grudnia 2015, 21:54
@Andre

Śmiechłem :D

Tutaj są inne dobre strony z bazą modeli. W przypadku drugiej stronki trzeba poczytać jak "importować format .obj".
http://blendswap.com
http://tf3dm.com/

Jeśli tutoriale po angielsku do Ciebie nie przemawiają jest jeszcze Polski kurs blendera:

http://polskikursblendera.pl/

Andruids:
Lepiej znaleźć kogoś, kto wyblenderuje interesujący Cię model.

Nie wiem czemu, ale zabrzmiało to strasznie naiwnie ;p

Andruids PW
13 grudnia 2015, 22:04
@Neph Vori jakoś w ten sposób funkcjonuje : p

Nephretes PW
13 grudnia 2015, 22:30
Dwa modele bez animacji Vori nie czynią :p

Hieronim PW
15 grudnia 2015, 15:55
Dziękuję niezmiernie za taki odzew. Przejrzę sobie to wszystko na spokojnie i spróbuję coś podziałać, a w razie czego będę pytał :)

Dziękuję raz jeszcze i pozdrawiam!

J. M. Sower PW
15 grudnia 2015, 17:16
Polecam Polski Kurs Blendera, zalinkowany powyżej.

Od siebie dodam, że Blender przytłacza na początku, lecz jeśli już się zrozumie sposób w jaki jest zbudowany i zna się trochę języka angielskiego to pracuje się z nim całkiem łatwo.
temat: Hieronim jak zwykle potrzebuję pomocy - modelowanie

powered by phpQui
beware of the two-headed weasel